چند راهکار کلیدی برای شناسایی کارمندان سمی!

همان‌طور که در مقاله ی چگونه کارمندان سمی در شرکت مان را بشناسیم  اشاره کردیم، برخی از مدیران ترجیح می‌دهند که فرهنگ سازمانی به خودی خود شکل بگیرد. بنابراین، دخالت چندانی حتی در هنگام ورود جنبه‌های منفی به داخل سازمان انجام نمی‌دهند. حال که دید بهتری به رفتار‌های مختلف مدیران پیدا کردید، در ادامه قصد داریم تا چند راه کار را در مواجهه با کارمندان سمی بیان کنیم.

راه کار های مدیریت کارمندان سمی

کارمندان سمی – هوش تجاری کیسان

راه کار های مدیریت کارکنان سمی

۱. به غریزه ذاتی مدیریت خود در برخورد با کارمند سمی، ایمان داشته باشید

برای این‌که تیمی منسجم و فعال باشد، نیاز است تا اعضای گروه به یکدیگر اعتماد کنند. یک مدیر در صدر یک تیم، باید این اطمینان را به کارمندانش داشته باشد که آن‌ها با تمام انرژی در تلاشند تا با بالاترین بهره‌‌وری کار کنند. و شرکت را به سمت اهداف از پیش تعیین شده سوق دهند. اگر به عنوان مدیر، احساس می‌کنید شخصی در حال تجاوز از مرزهای سازمانی است، پیش از آن‌که برچسب یک کارمند سمی را به او بچسبانید، سعی کنید تحقیقاتی گسترده انجام دهید.

یکی از کارهایی که معمولا مدیران موفق در این راستا انجام می‌دهند، بررسی رفتار سایر کارمندان با شخص مورد نظر است. حتی نظر سایر مدیران نیز می‌تواند به شما کمک کند.‌تا درک بهتری از شرایط کارمند سمی در محیط کار خود داشته باشید. لذا مسئولیت یک مدیر این است که تمام دانش و فراست خود را به‌کار گیرد تا بر شرایط مسلط شود.

۲. مرزها را مشخص کنید

بسیاری از کارمندان سمی در یک اداره به این دلیل رفتار ناشایست خود را ادامه می‌دهند. که درک مناسبی از بایدها و نبایدهای آن فضای کاری ندارند. پس منطقی به نظر می‌رسد که در بازه‌های زمانی مشخص، مدیر مجموعه در خصوص قوانین حاکم بر فضای کار تذکراتی را به کارمندان خود بدهد.

با استفاده از این روش، حتی اگر روزی مدیر تصمیم به برخورد با یک کارمند سمی بگیرد، می‌توان مطمئن بود که این رفتار او تاثیری منفی بر رابطه دوستی میان آن دو شخص نخواهد داشت. یک مدیر باید بتواند حرف خود را صریح بزند و هراسی از “نه” گفتن به کارمندانش نداشته باشد.

۳. رفتار کارمندان را ثبت کنید

رفتارهایی که فضای سازمان را مسموم می‌کنند. معمولا اگر در طولانی مدت باقی بمانند، می‌توانند مشکلاتی جدی را به وجود بیاورند. مدیران کار درست همواره تلاش می‌کنند. تا با در نظر گرفتن خطرات احتمالی و همچنین بررسی روند موجود، لیستی از کارهایی که ممکن است در آینده منجر به خطر شود را تهیه نمایند.

این اطلاعات می‌تواند به مدیران منابع انسانی کمک کند.‌تا مدیریت بهتری بر نیروی کار داشته و از هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری کنند. علاوه بر این، کارمندان متوجه این موضوع می‌شوند که رفتار آن‌ها به طور مستقیم بر روی فرهنگ سازمانی تاثیرگذار خواهد بود.

۴. یک گفتگوی منطقی خصوصی با کارمند سمی داشته باشید

بعضی اوقات افراد به دلیل اتفاقاتی که در زندگی شخصی شان رخ می‌دهد، رفتارهایی سمی از خود بروز می‌دهند. و متوجه نیستند که با رفتاری مخرب یا بی‌ادبانه در محل کار به آن استرس بیرونی واکنش نشان میدهند. شما دلیل اصلی رفتار بد فرد را تا زمانی که با او گفتگو نکرده باشید نمی‌¬دانید و بعضی اوقات فرد به معنای واقعی کلمه نمی-‌داند که چگونه می‌تواند به نحو دیگری رفتار کند.

میکائلا کینر، مربی شغلی اجرایی در سیاتل و مدیرعامل Uniquely HR می‌گوید:“آن‌ها ممکن است ندانند که چگونه باید در رفتارشان تغییر ایجاد کنند. اگر کسی بگوید: «من می‌دانم که در جلسات فریاد می‌زنم، و نمی‌خواهم این کار را انجام دهم»، زمان بسیار خوبی برای جذب مربی رهبری است که بتواند با تکنیک‌های خاص به آن شخص کمک کند.”

اگر به عنوان مسئول EAP (برنامه کمک به کارمندان) در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید، ممکن است بتوانید از این طریق به آن‌ها کمک کنید، به خصوص اگر مشکلات رفتاری آن‌ها ریشه در یک مشکل پزشکی جدی مانند سلامت روان یا اختلالات سوء مصرف مواد داشته باشد.

۵. برای پس زدن آماده باشید

کارمندان سمی به دلیل فشار روانی که بر دیگران وارد می‌کنند، شناخته می‌شوند. کوهن می‌گوید: “اگر آن ها واقعا سمی باشند، قادر به بحث در مورد هر چیزی هستند، زیرا مهم نیست که به آن‌ها چه بگویید، آن‌ها قصد دارند که آن را انکار کنند و یا در مورد آن بحث و جدل کنند. شما باید بحث را پیش‌بینی کنید، اما در این دام قرار نگیرید. چرا که شما از موضع خود دفاع می‌کنید و این امر آن‌ها را در مقابل شما قرار می‌دهد.”

این کارمندان احتمالا نمی‌خواهند یک شبه لحن خود را تغییر دهند. هنگامی که آن‌ها عقب رانده می‌شوند، به‌ آنها بگویید که این یک مجادله نیست. این رفتارهای آن‌هاست که مورد بحث است و هدف شما این است که بفهمید چه کاری می‌توان برای حل آن انجام داد.کوهن می‌گوید: “به یاد داشته باشید، شما رئیس هستید. در پایان، اگر آن‌ها مایل و یا قادر به تغییر این رفتار نیستند، که می‌تواند برای بقیه اعضای تیم بسیار مضر باشد. ممکن است شما مجبور به انجام برخی اقدامات شامل یک هشدار یا حتی اخراج باشید.”

۶. بازخورد سازنده با کارمند سمی را به صورت عمومی ارائه دهید

اگرچه یک مکالمه خصوصی با کارمندتان روش مناسبی برای مقابله با جزئیات ریز و درشت رفتار آن‌هاست، اما صحبت در رابطه با این موضوع در یک محیط گروهی می‌تواند پیام اشتباهی را ارسال کند.میکائلا کینر می‌گوید: “بقیه تیم تماشا می‌کنند، و اگر بازیگری نکنید، محکوم می‌شوید. من فکر نمی‌کنم که نیاز به توبیخ در ملاء عام داشته باشید، اما ممکن است لازم باشد که بگویید: “سلام، شما به نظر ناامید می‌آیید، آیا انتقادی سازنده وجود دارد که باید آن را به اشتراک بگذارید؟”

۷. در مورد رفتار کارمند سمی اظهار نظر کنید، نه شخصیت او

اگر مکالمه را با گفتن این‌که آن‌ها باید از شما تمکین کنند شروع کنید، پیشرفت زیادی نخواهید داشت. کینر می‌گوید: “آنها احتمالا نمی‌خواهند حرف بعدی را که می‌گویید، بشنوند.” از طرف دیگر، اگر بگویید، “سلام، وقتی در آن جلسه گفتید: «من با آن ایده موافق نیستم»، شما از لحنی  منفی استفاده کردید و این رفتار خوب نیست.” ممکن است توجه آن‌ها را جلب کنید.

۸. شاخه‌های اضافه را حذف کنید

اگر تمام کارهایی که به انجام رساندید، هیچ تغییری در کارمندان سمی به وجود نیاورد. آخرین گزینه این است که با آن‌ها قطع همکاری کنید. هیچ دلیلی به صورت منطقی نمی‌تواند ثابت کند که یک سازمان، وقت و هزینه‌ خود را بر روی کارمندی صرف کند که هیچ ارزشی برای قوانین و احکام موجود در سازمان قائل نیست.

این هزینه و انرژی به راحتی می‌تواند صرف تربیت نیروی کاری جدید و همچنین بهبود روابط و فرهنگ سازمانی گردد. به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین اولویت برای یک مدیر موفق، بیزینس اوست. و اگر شخصی بخواهد تمرکز تیم را از رسیدن به اهداف مدنظرش منحرف کند، این وظیفه مدیرعامل خواهد بود که آن شخص را از مسیر پیشرفت کنار بزند.

نوشتهٔ پیشین
چگونه کارمندان سمی در شرکت مان را بشناسیم؟
نوشتهٔ بعدی
چگونه می توانیم کارمندان ناراضی را مدیریت کنیم؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست