مهارت متقاعدسازی چیست

مقدمه

آیا در محیط کار فردی را می‌شناسید که در متقاعدکردن دیگران مهارت بسیاری داشته باشد؟ فردی که بتواند نظرات سایرین را با نظر خود هم‌راستا کند؟ اصولا چنین افرادی را در فامیل، دوست یا اعضای خانواده خود می‌شناسیم. به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که آن فرد بتواند دیگران را به انجام‌دادن کاری متقاعد کند؟ آن فرد چه مهارت‌ها، ویژگی‌ها و تکنیک‌هایی را برای این کار دارد؟ جالب است که بدانید هنر متقاعدسازی چیزی نیست که به‌صورت ذاتی در یک نفر وجود داشته باشد؛ شما هم می‌توانید با تقویت مهارت‌های مربوط، به این قدرت دست یابید. در این مطلب می‌خواهیم درباره مهارت متقاعدسازی، اهمیت آن در محیط کار و زندگی و همچنین قواعد آن صحبت کنیم.

مهارت متقاعدسازی چیست؟

 

متقاعدسازی مهارتی است که به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌هایتان را به دیگران ارائه دهید، به‌گونه‌ای که دیگران درباره نظرات و ایده‌های شما متقاعد و نسبت به آنها ترغیب شوند. مهارت متقاعدسازی به استعدادی اشاره دارد که از طریق آن می‌توانید نگرش، عقاید یا رفتارهای شخص یا گروه دیگری را تغییر دهید و به‌سمت دل‌خواهتان هدایت کنید.این کار معمولا با انتقال پیام‌هایی حاوی اطلاعات، احساسات، منطق، استدلال یا ترکیبی از تمام اینها صورت می‌گیرد. به‌صورت خلاصه، می‌توان متقاعدسازی را توانایی تأثیرگذاری بر فرد یا گروهی از افراد، از طریق ارتباط کلامی یا نوشتاری، تعریف کرد.

 

اهمیت متقاعدسازی 

متقاعدسازی مهارتی است که در مراحل مختلف زندگی شخصی و کاری به کار می‌آید و به موفقیت شما منتهی می‌شود. کودکتان شما را قانع می‌کند تا برایش اسباب‌بازی بخرید، داوطلب انتخاباتی‌ای که شما را به رأی‌دادن ترغیب ‌می‌کند یا فروشنده‌ای که به خرید یک کالا تشویقتان می‌کند؛ همه این افراد از مهارت متقاعدسازی استفاده می‌کنند، اما هریک به شیوه خود، یعنی کودکتان از طریق تحت‌تأثیر احساسات قراردادن شما، داوطلب انتخابات از طریق ارائه استدلال‌‌های منطقی و فروشنده از طریق ارائه مشخصات و ویژگی‌های خاص آن کالا.

مثال‌هایی از کاربرد متقاعدسازی در زندگی و محیط کار

استفاده از مهارت متقاعدسازی در کار و زندگی را می‌توان به‌صورت زیر تقسیم کرد:

بازاریابی و فروش

موفق‌ترین کارشناس بازاریابی و کارشناس پشتیبانی فروش کارشناسی است که می‌تواند مشتریان خود را قانع کنند.

مدیریت

هر مدیر موفقی باید بتواند کارمندان و تیم خود را متقاعد کند که به او اعتماد کنند و احترام بگذارند؛ همچنین مدیران باید توانایی استفاده از مهارت متقاعدسازی را در جلسات تیم‌ها، جلسات با مشتریان و جلسات با شرکای تجاری داشته باشند تا بتوانند از ایده‌های خود دفاع و آنها را به مرحله اجرا برسانند.

 

مصاحبه کاری

افرادی که به‌دنبال کار هستند یا قصد دارند در مصاحبه‌های استخدامی شرکت کنند، باید این مهارت را در خود تقویت کنند. این افراد باید با استفاده از این مهارت بتوانند به مصاحبه‌کننده و کارفرمای خود ثابت کنند که چرا برای این موقعیت شغلی مناسب‌ترین فرد هستند و مصاحبه‌‌کننده را متقاعد کنند که آنها را استخدام کند.

روابط شخصی

می‌توانید از مهارت‌های متقاعدسازی در روابط شخصی با همسر، فرزندان و نزدیکان خود استفاده کنید و آنها را قانع کنید که کارهایی را انجام دهند که برایشان مفید است؛ مثلا می‌توانید فرزندانتان را تشویق کنید که برای پیداکردن استعداد و علاقه خود، شرکت‌کردن در تیم‌های ورزشی یا موسیقی را امتحان کنند، یعنی کاری که ممکن است خودشان اجرا نکنند.

قواعد متقاعدسازی

همان‌ طور که می‌بینید، مهارت متقاعدسازی در تمام مراحل و فرایندهای زندگی و توسط اشخاص مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید دیگران را قانع کنید. مثلا در مواقعی که افراد در برابر تغییرات مقاومت نشان می‌دهند، مهارت متقاعدسازی شما به کار می‌آید. شما می‌توانید با ارائه‌ی استدلال‌های قوی آنها را به پذیرش تغییرات مثبت ترغیب کنید. برخی از قواعدی که می‌توانید برای متقاعدسازی افراد به‌کار بگیرید عبارت‌اند از:

 

 

۱.  عدم اجبار

هیچ‌گاه کسانی را که به انجام‌دادن کاری علاقه ندارند، مجبور نکنید. مهارت متقاعدسازی به‌معنای ترغیب افراد به انجام‌دادن کارهایی است که هم به نفع خودشان است و هم به نفع شما.

۲.  تمرکز روی افراد منطقی

درست است که می‌توان هرکسی را قانع کرد، اما باید وقت و انرژی خود را برای افرادی صرف کنید که راحت‌تر قانع می‌شوند. اگر دقت کرده باشید، در مبارزات سیاسی، داوطلبان بیشتر روی مخاطبانی تمرکز می‌کنند که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. فراموش نکنید که همیشه اولین قدم برای متقاعدسازی، شناسایی و انتخاب کسانی است که قابلیت قانع‌شدن را دارند؛ تمرکز و انرژی خود را روی این دسته از افراد سرمایه‌گذاری کنید.

۳انتخاب محتوا و زمان بندی درست

محتوایی که ارائه می‌دهید و زمانی که برای ارائه محتوای خود انتخاب می‌کنید، نقش بسیار مهمی در تأثیرگذاری سخنانتان دارد. برای شروع ارتباط برقرار‌کردن می‌توانید زمینه مشترکی را بین خودتان و طرف مقابل پیدا کنید و در نهایت، اصل حرف خود را با او در میان بگذارید. علاوه بر توجه به محتوا، زمانی که برای قانع‌کردن مخاطبان انتخاب می‌کنید هم مهم است. فرد باید در آرامش کامل باشد، دغدغه دیگری نداشته باشد و برای گوش دادن فعال و برقراری تعامل آماده باشد.

۴.  جلب توجه مخاطبان

هیچ‌گاه نمی‌توانید فردی را نسبت به چیزی قانع کنید که اصلا به آن علاقه‌ای ندارد. سعی کنید ابتدا با صحبت‌کردن با مخاطبان درباره خودشان، به آنها توجه کنید؛ بسته به موقعیت، آنها را با نام کوچک صدا بزنید و به حرف‌هایشان

 

گوش کنید؛ پس از آن، می‌توانید توجهشان را نسبت به حرف‌های خود جلب کنید، ارتباط موثر متقابلی را ایجاد کنید و اثربخشی سخنانتان را افزایش دهید.

۵. ایجاد نیاز در مخاطب

اغلب افراد همیشه در مواجهه با کسانی که قصد دارند آنها را متقاعد کنند، تصور می‌کنند که همه نیازهایشان برطرف شده است. درباره نیازهایی صحبت کنید که مخاطب قبلا درباره آنها فکر نکرده باشد و او را قانع کنید که برای برطرف‌کردن آن نیاز به شما احتیاج دارد.

۶. تسلیم نشوید

افرادی که روی آنچه می‌خواهند بگویند اصرار می‌ورزند، متقاعدکننده هستند و در نهایت می‌توانند مخاطبانشان را قانع کنند. پافشاری اگر به‌شیوه صحیح و در زمان درستی انجام شود، به پیروزی منتهی می‌شود؛ به‌علاوه، ممکن است برخی از افراد در ابتدا نسبت به اظهارات شما گارد داشته باشند، اما با اصرار بیشتر شما قانع شوند؛ بنابراین هیچ‌وقت تسلیم نشوید.

۷. افراد را تحسین کنید

همه ما به‌شدت تحت‌تأثیر تحسین دیگران قرار می‌گیریم و به افرادی اعتماد می‌کنیم که از آنها حس خوب دریافت می‌کنیم؛ بنابراین، از تکنیک تحسین‌کردن برای اعتماد سازی با مخاطب استفاده کنید، به‌خصوص ویژگی‌هایی را تحسین کنید که قبلا توسط دیگران مورد توجه قرار نگرفته‌اند، اما شما به آن ویژگی‌ها توجه کرده‌اید. این راه ساده‌ترین تکنیک برای متقاعدسازی مخاطبان است، بدون اینکه هزینه‌ای برای شما به همراه داشته باشد.

 

۸. انتظارات را برآورده کنید

بخش چشمگیری از متقاعدسازی به این مربوط است که بتوانید انتظارات دیگران را مدیریت کنید تا بتوانند به شما اعتماد کنند؛ بنابراین، در ارائه پیشنهادهای خود واقع‌بین باشید و بدانید که باید به آنچه می‌گویید عمل کنید؛ در غیر این صورت، اعتماد آنها را از دست خواهید داد.

۱۰. حقیقت را بگویید

همیشه سعی کنید با مخاطبان خود صادق باشید تا بتوانید اعتمادشان را جلب کنید. با ارائه پیشنهادهای غیرواقعی ممکن است برای کوتاه‌مدت آنها را جذب کنید، اما در نهایت، آنها را از دست خواهید داد.

۱۱. احساس راحتی ایجاد کنید

با مخاطبان خود راحت باشید تا آنها نیز با شما راحت باشند و به پیشنهادهایتان توجه کنند و درباره آنها بیندیشند.

۱۲. انرژی مثبت را منتقل کنید

حتما شما هم در زندگی خودتان با ۲ دسته مردم برخورد داشته‌اید: دسته اول کسانی که انرژی شما را می‌گیرند و دسته دوم کسانی که به شما انرژی تزریق می‌کنند. متقاعدکننده‌ترین افراد کسانی هستند که می‌توانند به دیگران انرژی مثبتی را منتقل کنند و در آنها انگیزش ایجاد کنید و نیرو ببخشند. این انرژی می‌تواند از طریق یک ارتباط چشمی ساده، لمس دست، لبخند، با شوروشوق صحبت‌کردن و حتی با اشتیاق گوش‌کردن به مخاطب منتقل شود. این تکنیک را هرگز در متقاعدسازی فراموش نکنید.

 

 

 

مهارت متقاعدسازی در محیط کار

برخورداری از مهارت کافی برای متقاعدسازی همکاران در محیط کار نیز تا حدودی دشوار است. در طول زندگی حرفه‌ای خود متوجه خواهید شد که توانایی اقناع دیگران، یکی از قدرتمندترین مهارت‌های حرفه‌ای است که می‌توانید داشته باشید؛ خواه از این توانایی برای متقاعدسازی رئیس، مشتری یا کارمندانتان استفاده کنید. این مهارت آخرین ترفند پیروزی کارکنان در زمینه فروش و بازاریابی است؛ همچنین دقیقا همان چیزی است که به شما به‌عنوان کارجویان آینده کمک می‌کند تا مسئول منابع انسانی شرکت را قانع کنید که به‌اندازه کافی برای موقعیت شغلی جدید مناسب هستید.

در ادامه قصد داریم نکات کاربردی برای تقویت مهارت قانع‌کردن اطرافیانمان در محیط کار را بیان کنیم.

  • بدانید که چه می‌خواهید
  • به آنچه می‌خواهید، ایمان داشته باشید
  • از شیوه مثبتی برای گفتار استفاده کنید
  • از شواهد و مدارک موجود استفاده کنید
  • تصویرسازی کنید

 

  • دیدگاه آنها را هم در نظر بگیرید

 

  • بهترین‌ها را همان ابتدا نشان دهید

 

  • پیش‌فرض نداشته باشید

 

  • به واکنش‌های آنها توجه کنید

 

  • به زبان بدنتان توجه کنید

 

  • خود را برای درگیری آماده کنید

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید