تصمیم گیری یک جزء حیاتی از زندگی روزمره هر مدیر است. خواه تغییر بودجه بخش، واگذاری وظایف یا اجرای یک استراتژی جدید، انتخاب های روزانه مدیران تأثیر مستقیمی بر موفقیت سازمان آنها دارد.

اما این فرآیند تصمیم گیری همیشه آسان نیست. در نظرسنجی شرکت مشاوره مدیریت مک کینزی، تنها 28 درصد از مدیران کیفیت تصمیمات استراتژیک شرکت خود را تبلیغ کردند، در حالی که 60 درصد گزارش کردند که تصمیمات بد تقریباً به اندازه تصمیمات خوب تکرار می شوند.

یکی از راه‌های افزایش احتمال موفقیت این است که تیم خود را در این فرآیند بگنجانید. تحقیقات نشان می دهد که تنوع منجر به تصمیم گیری بهتر می شود. با وارد کردن افراد با زمینه های مختلف انضباطی و فرهنگی به گفتگو، می توانید خلاقیت را افزایش دهید و دیدگاه تازه ای در مورد کار یا مشکلی که در دست دارید به دست آورید.

پروفسور لن شلزینگر، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، که در دوره آنلاین مدیریت ملزومات ارائه شده است، می‌گوید: «پناه‌های فنی، سیاسی و فرهنگی تصمیمی که باید گرفته شود را ترسیم کنید و سپس گروه خود را بر اساس آن بسازید. «شما به دنبال طیف وسیعی از تجربه هستید. شما افراد تازه واردی را می خواهید که دیدگاه متفاوتی را ارائه دهند، و همچنین افرادی که دانش عمیق و تجربه عمیقی در مورد مشکل دارند.”

برخی از مدیران ممکن است از ادغام تیم خود در فرآیند اجتناب کنند تا از پیچیدگی بیشتر یا تضاد احتمالی نظرات جلوگیری کنند. با این حال، ایده هایی که می توانند از آن گفتگو بیرون بیایند، اغلب برای موفقیت تجاری بسیار ارزشمندتر و حیاتی هستند. در اینجا نگاهی دقیق تر به برخی از مزایای مشارکت دادن تیم خود در تصمیم گیری آورده شده است.
مزایای تصمیم گیری تیمی
1. شما به اجماع پیش فرض را متوقف می کنید

مدیران اغلب به اجماع، یا اکثریت نظرات، برای اجتناب از تعارض و تقویت هماهنگی گروهی خودداری می کنند. اما شلزینگر استدلال می کند که همیشه انتخاب درستی نیست.

شلزینگر می‌گوید: «احتمالاً اجماع منجر به ارزیابی کمتر مشکل و راه‌حل خلاقانه‌تر می‌شود». “شما باید مایل به مهندسی در تعارض باشید، که اغلب به عنوان ناخوشایند تلقی می شود، اما برای کشف برخی از مفروضات و داده های پنهانی که افراد را به تصمیم گیری های کمتر آگاهانه سوق می دهد، ضروری است.”

شلزینگر یک رویکرد را پیشنهاد می‌کند که یک فرآیند حمایت از شیطان را ایجاد می‌کند و افراد را تشویق می‌کند تا در بحث‌ها و چارچوب‌بندی مشکلات سوراخ کنند. در نتیجه، تیم شما احتمالاً ارزیابی انتقادی عمیق‌تری را انجام خواهد داد که می‌تواند به تعداد بیشتری از راه‌حل‌های جایگزین منجر شود.

شلزینگر می‌گوید: «مدیران اغلب خیلی سریع به هم‌گرایی می‌رسند، که یکی از منفی‌ترین محصولات جانبی مدل اجماع‌محور است و چرا فقط برای ساده‌ترین تصمیم‌ها مناسب است». «مگر اینکه عمدی در تلاش برای غلبه بر اجماع نباشید، به آن گیر خواهید داد و سپس گروهی را گرد هم می‌آورید که فرآیند تصمیم‌گیری را که اساساً بهتر از آن چیزی نیست که خودتان به دست می‌آورید، نشان دهد. ”

هر چه افکار و نظرات در اطراف میز متنوع تر باشد، راه حل های شما نوآورانه تر خواهد بود.

ملزومات مدیریت – کار را انجام دهید. بیشتر بدانید.

2. مشارکت کارکنان را افزایش می دهید

با مشارکت دادن اعضای تیم خود در فرآیند تصمیم‌گیری، نشان می‌دهید که به نظرات آنها اعتماد دارید و برای آنها ارزش قائل هستید، که به نوبه خود باعث ایجاد مشارکت کارکنان می‌شود.

به گفته شرکت مشاوره و تحلیلی گالوپ، کارمندان بسیار متعهد نتایج قابل ملاحظه‌ای بهتری دارند، احتمال بیشتری برای ماندن در سازمان خود دارند و فرسودگی کمتری را تجربه می‌کنند. آنها نمی‌توانند به آن سطح برسند، مگر اینکه احساس کنند روی کارشان سرمایه‌گذاری شده است، فرصت‌هایی برای توسعه نقاط قوت و درک نقش آنها در موفقیت کلی شرکت داده شود.

هر تصمیمی که از شما خواسته می‌شود، لحظه‌ای است که می‌توانید با استفاده از نقاط قوت، تجربیات و تخصص دیگران در تیم خود، آنها را قدرتمند کنید.
3. شما همکاری و ارتباط را فعال می کنید

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که تقریباً 75 درصد از کارفرمایان کار تیمی و همکاری را “بسیار مهم” ارزیابی می کنند، با این حال 39 درصد از کارمندان می گویند که سازمان آنها به اندازه کافی همکاری نمی کند. در یک مطالعه جداگانه، 86 درصد از پاسخ دهندگان، شکست های محل کار را به فقدان همکاری یا ارتباط ناکارآمد نسبت دادند.

با مشارکت دادن دیگران در فرآیند تصمیم گیری، فرصتی برای همکاران ایجاد می کنید تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند، از یکدیگر بیاموزند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند. به نوبه خود، همکاری را تقویت می کنید و به شکستن سیلوهای سازمانی کمک می کنید. حتی ممکن است ابتکارات همپوشانی را در شرکت نشان دهید، که می تواند منابع سازمان و کارمندان را از کارهای تکراری نجات دهد.

مرتبط: 7 مهارتی که برای مدیریت موثر تیم ها به آن نیاز دارید
4. نقاط کور خود را آشکار می کنید

خودآگاهی یک مهارت مدیریتی حیاتی است و ثابت کرده است که آن چیزی است که افراد با عملکرد بالا را در محل کار متمایز می کند. این یک اصل اصلی هوش هیجانی است و شما را توصیف می کند

توانایی درک نقاط قوت، ضعف، و گرایش های مدیریتی.

در حالی که ممکن است فکر کنید نقاط کور خود را می شناسید، تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهد. به گفته تاشا اوریش، روانشناس سازمانی، 95 درصد از مردم فکر می کنند که خودآگاه هستند، اما تنها 10 تا 15 درصد در واقع این گونه هستند. به این معنی که اگر هر تصمیمی را خودتان می‌گیرید، احتمالاً اطلاعات فرهنگی، اطلاعاتی یا فنی را از دست داده‌اید.

مشارکت دادن تیم خود در فرآیند تصمیم گیری می تواند به آشکارسازی نقاط کور شما کمک کند و شما را قادر می سازد تا خودآگاهی را در این فرآیند پرورش دهید.
5. از افرادی که نیاز به پیاده سازی دارند، خرید دریافت می کنید

افرادی که در فرآیند تصمیم گیری قرار می دهید باید کسانی باشند که باید راه حل مورد توافق را اجرا کنند.

شلزینگر می‌گوید: «دستیابی به «پاسخ درست» بدون کسی که از آن حمایت می‌کند یا مجبور به اجرای آن باشد، فقط دستوری برای شکست است.

اگر در ابتدا، تیمی را با مجموعه ای از مهارت ها، سطوح تجربه و سوابق جمع آوری کرده اید، اهداف روشنی را تعیین کرده اید و همه راه حل های قابل اجرا را بررسی کرده اید، باید به مرحله ای برسید که در آن نه تنها برای تصمیم گیری بلکه برای اجرای آن آماده باشید.

شلزینگر می‌گوید: «در شغل مدیر کل، کیفیت تصمیم‌گیری تنها بخشی از معادله است. “همه اینها به سمت تلاش برای اطمینان از اینکه پس از تصمیم گیری، گروه بندی و پشتیبانی مناسب برای اجرا دارید، انجام می شود.”

مطالب مرتبط: 5 نکته برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر
آیا باید همیشه تیم خود را در تصمیم گیری مشارکت دهید؟

مدیران ممکن است بترسند که اگر تیم خود را در هر تصمیمی مشارکت دهند، سرعت کار را کاهش دهند. هنگامی که با انتخاب مشارکت دادن همکاران خود یا انفرادی روبه‌رو می‌شوید، باید مشخص کنید که آیا وضوح مطلق و داده‌های مشترک و گسترده به اندازه کافی وجود دارد که تصمیم در آستانه آشکار است یا خیر. با این حال، حتی در آن زمان، شلزینگر توصیه می کند که موضوع را در یک جلسه کوتاه یا پایگاه لمسی به یک گروه بیاورید.

شلزینگر می‌گوید: «حتی واضح‌ترین تصمیم‌ها از نظر تحلیلی همچنان پیامدهای عظیمی از منظر اجرایی دارند. من افراد را تشویق می‌کنم، برای تصمیم‌هایی که پیامدهای سازمانی قابل توجهی دارند، تشخیص دهند که گروه تصمیم‌گیری هم مسئولیت‌های تحلیلی و هم مسئولیت‌های اجرایی دارد. حتی اگر تحلیل واضح باشد، اجرا به طور کلی اینطور نیست.»
بهبود فرآیند تصمیم گیری

مشارکت دادن تیم خود در فرآیند تصمیم گیری می تواند برای کل سازمان شما مفید باشد. کیفیت تصمیمات اتخاذ شده بهبود می‌یابد، زیرا ترکیب مناسبی از مهارت‌ها و تخصص‌ها را روی میز خواهید داشت، اما همچنین افرادی را خواهید داشت که آماده هستند و هماهنگ با چه چیزی هستند.

آیا علاقه مند به توسعه بیشتر مهارت های مدیریتی خود هستید؟ دوره هشت هفته‌ای آنلاین ملزومات مدیریت را کاوش کنید و کشف کنید که چگونه می‌توانید ابزارها و استراتژی‌هایی را برای برتری در تصمیم‌گیری، اجرا، یادگیری سازمانی و مدیریت تغییر به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید