سازگاری و انعطاف پذیری هر دو مهارت های نرمی هستند که بسیاری از افراد برای نشان دادن توانایی های خود در رزومه خود فهرست می کنند. برخی ممکن است از سازگاری و انعطاف پذیری به جای یکدیگر استفاده کنند، اما تفاوت های ظریفی وجود دارد که این دو را متمایز می کند. اگر در حال نوشتن یک رزومه یا نامه پوششی هستید و مطمئن نیستید که از کدام عبارت استفاده کنید، یادگیری بیشتر در مورد معنای آنها می تواند مفید باشد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که سازگاری و انعطاف‌پذیری چیست، نمونه‌هایی از هر دو ارائه می‌کنیم و تفاوت‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

مرتبط: سازگاری در محیط کار: مزایا و اهمیت

سازگاری چیست؟

سازگاری کلمه ای است که نامزدها اغلب در مواد کاربردی خود برای نشان دادن تمایل خود به انطباق از آن استفاده می کنند. این می‌تواند شامل تغییر استراتژی‌ها برای رسیدگی به موقعیت‌های جدید، یا تغییر وظایف روزانه‌تان برای تطبیق با تغییرات باشد. همچنین می تواند شامل تغییر رفتار شما بر اساس موقعیت باشد تا به بهترین وجه با اطرافیان شما سازگار باشد.

مطالب مرتبط: گام ها و نکاتی برای توسعه مهارت های نرم شما
نمونه هایی از سازگاری

اینها چند نمونه از سازگاری هستند که می توانید برای درک بهتر معنی آن مرور کنید:
مثال 1

یک معلم مدرسه ابتدایی ممکن است با تغییر لحن و رویکرد خود برای کلاس های درس و گروه های سنی مختلف سازگاری نشان دهد. هنگام تدریس در کلاس اول، آنها ممکن است آهسته تر صحبت کنند یا دستورالعمل های خود را به گونه ای متفاوت شکل دهند تا به جوانان کمک کنند تا بهتر درک کنند. در یک کلاس کلاس ششم، آنها ممکن است شامل زبان پیچیده تری باشند و به دانش آموزان این فرصت را می دهند که وظایف را مستقل تر انجام دهند.
مثال 2

یک دانشجو ممکن است با تحصیل در خارج از کشور برای یک ترم سازگاری نشان دهد. در حین تکمیل مطالعات منظم و یادگیری مطالب جدید، آنها همچنین با فرهنگ و برنامه روزانه در یک کشور دیگر سازگار می شوند. بسته به جایی که می روند، ممکن است به جای استفاده از زبان انگلیسی، استفاده از یک زبان ناآشنا را نیز یاد بگیرند و یاد بگیرند که به آن زبان مطالعه کنند و صحبت کنند.
مثال 3

یک عضو تیم برای یک تیم بازاریابی ممکن است با تغییر از کار در دفتر به کار در خانه سازگاری نشان دهد. آنها با تغییر روال خود، از دست دادن رفت و آمد و انطباق با روش های ارتباطی جدید، رفتار خود را برای موقعیت جدید تغییر می دهند. برعکس این، رفتن از کار در خانه به کار در دفتر، نیز می تواند سازگاری را نشان دهد.

مرتبط: 6 مهارت مهم سازگاری در محل کار
انعطاف پذیری چیست؟

انعطاف پذیری اصطلاحی است که می توانید برای توصیف توانایی خود برای سازش استفاده کنید. این شامل مذاکره یا تغییر سطح مشارکت شما در یک کار است. انعطاف‌پذیری اغلب به ارائه بیشتر یا کمتر گرفتن چیزی، بسته به موقعیت اشاره دارد. این اصطلاحی است که می توانید برای نشان دادن اینکه مایلید در مورد شرایط با دیگران بحث کنید و تلاش خود را بر اساس توافق تغییر دهید استفاده کنید.

نمونه‌هایی از انعطاف پذیری

اینها چند نمونه از انعطاف پذیری هستند که می توانید برای درک بهتر معنی این اصطلاح مرور کنید:
مثال 1

یک صندوقدار در یک فروشگاه مواد غذایی با تماسی دریافت می کند که یکی از اعضای تیم آنها یک اورژانس خانوادگی دارد. صندوقدار در پایان هفته نوبت دارد، در حالی که عضو تیم آنها در ابتدای هفته نوبت دارد. عضو تیم می پرسد که آیا می توانند شیفت های خود را تغییر دهند تا بتوانند برای مدیریت موقعیت خانوادگی خود وقت داشته باشند. وقتی صندوقدار موافقت می‌کند که شیفت‌ها را با اعضای تیم خود تغییر دهد، انعطاف‌پذیری از خود نشان می‌دهد.
مثال 2

پس از شروع یک کار جدید، یک متخصص بازاریابی از فردی که قبلاً جای او را پر کرده بود، کارهای عقب افتاده ای برای مدیریت دارد. متخصص بازاریابی با سرپرست تیم خود ارتباط برقرار می‌کند و توضیح می‌دهد که آنها ترجیح می‌دهند آخر هفته‌ها کار نکنند، اما می‌توانند در چند هفته اول انعطاف‌پذیر باشند تا به کارشان برسند. سرپرست تیم و متخصص به توافق می رسند که بعد از اینکه متخصص کارهای عقب مانده را مدیریت کرد، سرپرست تیم انتظار نداشته باشد که آنها در آخر هفته کار کنند.
مثال 3

فروشنده مواد تولیدی با مشتری محلی مذاکره می کند. به دلیل شرایط پیش بینی نشده، فروشنده می خواهد قیمت مواد را افزایش دهد، اما مشتری می خواهد آنها را کاهش دهد. وقتی فروشنده و مشتری هر دو انعطاف پذیر باشند، می توانند به قیمتی برسند که مناسب هر دوی آنها باشد. فروشنده از دست دادن مشتری خودداری می کند و مشتری مجبور نیست به دنبال تامین کننده جدیدی برای مواد تولیدی خود باشد یا به طور بالقوه کیفیت را به خطر بیندازد.

مطالب مرتبط: 6 روش برای پیاده سازی انعطاف پذیری شغلی در محل کار
سازگاری در مقابل انعطاف پذیری

در اینجا چند تفاوت بین سازگاری و انعطاف پذیری وجود دارد:
معنی کلمه

انطباق پذیری به تغییر رفتار یا سازگاری با یک نوع موقعیت جدید اشاره دارد و می تواند شامل تغییرات همه جانبه باشد. انعطاف پذیری معمولاً به شخصی اطلاق می شود که در موقعیت یکسان، بدون تغییر اجزاء یا تغییر رویکرد یا رفتار کلی خود، کم و بیش عطا می کند. یک فرد ممکن است با نقل مکان به یک شهر جدید برای شروع کار خود سازگار باشد و با موافقت با تغییر تاریخ انجام این کار، انعطاف پذیر باشد.
در محل کار استفاده کنید

انعطاف پذیری و سازگاری هر دو در محیط کار مهم هستند

اما می توانند در موقعیت های مختلف مفید باشند. هنگامی که اعضای تیم به نقش های جدید روی می آورند، بهتر است آنها سازگاری نشان دهند. اگر ضرب‌الاجل تغییر کند یا قیمت یک کالا در نوسان باشد، زمانی که تیم انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد مفید است. در برخی شرایط، یک کارمند می تواند از سازگاری و انعطاف پذیری برای عملکرد خوب در یک موقعیت استفاده کند. برای مثال، اگر ضرب‌الاجل تغییر کند و نزدیک‌تر شود، کارمندان می‌توانند با موافقت با رعایت ضرب‌الاجل جدید انعطاف‌پذیر باشند و با تغییر رفتار خود برای مدیریت استرس، سازگار باشند.
تاثیر بر رزومه

جنبه دیگری که این دو اصطلاح در آن با هم تفاوت دارند تأثیر آنها بر رزومه شما است. ممکن است سازگاری یا انعطاف‌پذیری را به جای هم بگنجانید، اما از آنجایی که معنای آنها کمی متفاوت است، بازبینی زبان و تنظیم آن می‌تواند مفید باشد. اگر می خواهید نشان دهید که برای تغییر یا تغییر برنامه آماده هستید، ممکن است خود را انعطاف پذیر توصیف کنید. با این حال، اگر می خواهید نشان دهید که چگونه می توانید استراتژی و رفتار خود را به سرعت با موقعیت های جدید تنظیم کنید، می توانید به جای آن از سازگاری استفاده کنید.

مطالب مرتبط: انعطاف پذیری در محل کار چیست؟ تعریف و مثال
نکاتی برای بهبود سازگاری و انعطاف پذیری شما

این چند نکته است که می توانید برای بهبود انعطاف پذیری و سازگاری خود از آنها استفاده کنید:

فردی را با سازگاری عالی مشاهده کنید. یافتن یک مربی یا شخص دیگری با قابلیت انطباق عالی برای مشاهده را در نظر بگیرید. با یادگیری اینکه چگونه آنها می توانند سازگار باشند، می توانید آن اصول را در مهارت های خود به کار ببرید.

زمانی را برای انعطاف پذیری در کار برنامه ریزی کنید. اگر می‌خواهید انعطاف‌پذیرتر باشید اما نمی‌خواهید رویدادهای مهم را به خطر بیندازید، زمان‌بندی را برای انعطاف‌پذیری در نظر بگیرید. این می تواند زمانی باشد که اگر از شما بخواهند در کار کمک می کنید، اما در غیر این صورت، می توانید بدون درگیری های دیگر آرامش داشته باشید.

یاد بگیرید که از رویارویی با چالش های منحصر به فرد لذت ببرید. بخشی از سازگاری، لذت بردن از فرآیند حل مسئله و رویارویی با چالش های منحصر به فرد است. با لذت بخش کردن این فرآیند، می توانید مهارت های سازگاری خود را بهبود بخشید.

روی توسعه تفکر انتقادی خود تمرکز کنید. تفکر انتقادی توانایی ارزیابی یک مشکل، تعیین علل بالقوه و پیشنهاد راه حل های مناسب است. با تمرکز بر بهبود تفکر انتقادی خود، ممکن است سازگارتر شوید.

منبع

indeed.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید