خرده فروشی شامل کلیه فعالیت‌های مربوط به فروش مستقیم کالا یا خدمات به مصرف کننده نهایی برای استفاده شخصــی و غیر تجاری آنها می‌شود. خرده فروشان مشاغلــی هستند که فروش آنها عمدتاً از خرده فروشی انجام می‌شود. خرده فروشی در آخرین مراحل (آخرین فرایند خرید) برندها را به مصرف کنندگان متصل می‌کند. بازاریابی خریداری به معنای استفاده از تبلیغات در فروشگاه برای افزایش ارزش ویژه برند به “آخرین فرایند” و تشویق به تصمیم‌گیری‌های مطلوب برای خرید در فروشگاه است.

تعریف خرده فروشی و عمده فروشی

انواع مختلفــی از خرده فروشان وجود دارد. خرده فروشان سلف سرویس به مشتریانــی که مایل به انجام بخشی از خدمات هستند، خدمت می‌کنند. خرده فروشان با خدمات محدود تا حدی در فرآیند خدمات، ارائه می‌دهند، در حالی که خرده فروشان با خدمات کامل به مشتریان در هر مرحله از فرایند خرید کمک می‌کنند.

انواع خرده فروشان
  • فروشگاه تخصصــی: یک فروشگاه خرده فروشی که خط تولید باریکی را با مجموعه‌ای عمیق در آن خط حمل می‌کند.
  • فروشگاه بزرگ: یک سازمان خرده فروشی که طیف گسترده‌ای از خطوط تولید را حمل می‌کند. هر خط به عنوان بخش جداگانه‌ای اداره می‌شود که توسط خریداران متخصص یا تجار اداره می‌شود.
  • سوپرمارکت‌ها فروشگاه‌های بزرگ، کم هزینه، کم حاشیه، با حجم بالا و سلف سرویس هستند که انواع مختلفــی از مواد غذایی و محصولات خانگی را حمل می‌کنند.
  • فروشگاه‌های رفاهی، فروشگاه‌های تجاری هستند که در نزدیکی مناطق مسکونــی واقع شده‌اند و خط محدودی از کالاهای راحتــی با گردش بالا را حمل می‌کنند.
  • Superstore: یک فروشگاه بسیار بزرگتر از یک سوپرمارکت معمولــی که مجموعه وسیعی از محصولات غذایی خریداری شده، کالاها و خدمات غیر غذایی را ارائه می‌دهد.
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای: یک فروشگاه تخصصی غول پیکر که مجموعه‌ای بسیار عمیق از انواع فروشگاه های بزرگ هستند.
  • خرده فروشان خدمات: خرده فروشی که خط تولید آن در واقع یک سرویس است.
خرده فروشان را نیز می‌توان بر اساس قیمتــی که برای کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند طبقه بندی کرد.
  • فروشگاه تخفیفی: یک عملیات خرده فروشی است که کالاهای استاندارد را با پذیرش حاشیه‌های کمتر و فروش با حجم بیشتر به قیمت پایین‌تری می‌فروشد.
  • خرده فروشان قیمت خرده فروشی هستند که با قیمت عمده فروشی کمتر از حد معمول خرید می‌کنند و کمتر از خرده فروشی می‌فروشند.
  • خرده فروشان مستقل فروشندگان خارج از قیمت هستند که یا مالکیت مستقل دارند یا بخشــی از یک شرکت خرده فروشی بزرگتــر هستند.
  • خروجی کارخانه؛ یک عملیات خرده فروشی بدون قیمت که متعلق به یک تولید کننده است و معمولاً کالاهای مازاد تولید شده یا نامنظم تولید کننده را حمل می‌کند.
  • باشگاه‌های انبار؛ خرده فروشی بدون قیمت که مجموعه محدودی از اقلام خواربارفروشی، لوازم، پوشاک و تعدادی کالای دیگر را با تخفیف‌های عمیق به اعضایــی که هزینه عضویت سالانه می‌پردازند، می‌فروشد.
تعریف فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو یا چند مرکز فروش هستند که معمولاً مدیریت و کنترل می‌شوند. اندازه آنها امکان خرید در مقادیر زیاد و قیمت پایین را فراهم می‌کند. حق رأی دادن یک قرارداد قراردادی بین یک تولید کننده ، عمده فروش یا سازمان خدماتی و تجار مستقل است که حق مالکیت و اداره یک یا چند واحد در سیستم حق رای را خریداری می کنند. خرده فروشان ابتدا باید بازار هدف خود را تقسیم بندی و تعریف کنند ، قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه تمایز و موقعیت خود در این بازارهای هدف. خرده فروشان باید در مورد سه متغیر اصلی محصول تصمیم بگیرند: مجموعه محصولات ، ترکیب خدمات و فضای فروشگاه. مجموعه محصولات باید خرده فروش را از رقبا متمایز کند. ترکیب خدمات می تواند به تمایز کمک کند ، در حالی که فضای فروشگاه یکی دیگر از عناصر منحصر به فرد برای تمایز خرده فروش است.

قیمتی که خرده فروش برای محصول خود درخواست می کند باید متناسب با بازار هدف و موقعیت خرده فروش باشد. خرده فروشان می توانند از هر پنج ابزار تبلیغاتی برای دستیابی به مشتریان خود استفاده کنند: تبلیغات ، فروش شخصی ، ارتقاء فروش ، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم. مکان محصولات یا مکان آنها در موفقیت خرده فروشی بسیار مهم است. مرکز خرید گروهی از مشاغل خرده فروشی است که بر روی سایتی ساخته شده اند که به صورت واحد برنامه ریزی ، توسعه ، مالکیت و مدیریت می شوند. یک مرکز خرید منطقه ای بزرگ است که شامل بیش از 50 تا 100 فروشگاه است. یک مرکز خرید اجتماعی شامل 15 تا 50 خرده فروش است. یک مرکز خرید محله یا مرکز خرید نوار به طور کلی 5 تا 15 فروشگاه دارد. مراکز قدرت ، مراکز خرید بزرگ و بسته ای هستند که از نوارهای طولانی فروشگاه های خرده فروشی تشکیل شده است. مرکز سبک زندگی یک مرکز خرید کوچکتر در فضای باز با فروشگاه های مجلل است.

روندهای خرده فروشی

در زمان کنونــی، خرده فروشان با تغییر سبک زندگی و رقابت شدید برای هزینه‌های مشتری سر و کار دارند. رکود اقتصادی برای بسیاری از خرده فروشان چالش ایجاد می‌کند. مفهوم چرخ خرده فروشــی بیان می‌کند که انواع جدید خرده فروشان معمولاً با فعالیت‌های کم حاشیه، کم قیمت و با وضعیت پایین شروع می‌شوند، اما بعداً به عملیات با قیمت بالاتر و خدمات بالاتر تبدیل می‌شوند و در نهایت شبیه خرده فروشان معمولــی می‌شوند که جایگزین آنها شده است.

ظهور خرده فروشان بزرگ نیز تأثیر خود را بر محیط زیست دارد و رقبای کوچک را از بین می‌برد. رشد خرده فروشی غیر فروشگاهی از طریق فناوری‌های پیشرفته نیز فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. فناوری‌های خرده فروشی به عنوان ابزارهای رقابتــی مهم شده‌اند. همچنین روند خرده فروشی سبز وجود دارد، جایی که خرده فروشان شیوه‌های پایدار زیست محیطــی را اتخاذ می‌کنند.

تعریف عمده فروشی

عمده فروشی شامل کلیه فعالیت‌های مربوط به فروش کالا و خدمات به کسانــی است که برای فروش مجدد یا تجاری استفاده می‌کنند. عمده فروش شرکتــی است که در درجه اول به فعالیت‌های عمده فروشی مشغول است. عمده فروشان با انجام یک یا چند مورد از عملکردهای کانال زیر ارزش افزوده می‌کنند:

  • فروش و تبلیغ و در نتیجه دستیابــی به بسیاری از مشتریان کوچک
  • ساختمان خرید و مجموعــه
  • شکست عمده با خرید در حجم زیاد
  • انبار و نگهداری سهام
  • حمل و نقل
  • تامین مالــی مشتریان و تأمین کنندگان
  • ریسک پذیری
  •  ارائه اطلاعات بازار
  • مدیریت خدمات و ارائه مشاوره
عمده فروشان به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند
1. عمده فروشان بازرگانی

مشاغلی عمده فروشی هستند که مالکیت اجناس مورد استفاده خود را در اختیار دارند. آنها شامل عمده فروشان با خدمات کامل هستند که مجموعه کاملــی از خدمات را ارائه می‌دهند و عمده فروشان با خدمات محدود که خدمات کمتری به مشتریان خود ارائه می‌دهند. توزیع کنندگان صنعتــی به تولیدکنندگان می‌فروشند، در حالی که تجار عمده فروشی عمدتاً به خرده فروشان می‌فروشند. عمده فروشان نقدی و حمل و نقل خط محدودی از کالاهای سریع السیر را حمل می‌کنند. ارسال کنندگان قطره هرگز سهام ندارند، اما تولیدکنندگانی را انتخاب می‌کنند که محصول را به سفارش ارسال می‌کنند.

2. دلالان و نمایندگان

کارگزار یک عمده فروش است که مالکیت کالا را ندارد و وظیفه آن جمع‌آوری خریداران و فروشندگان و کمک به مذاکره است. نماینده یک عمده فروشی است که به طور دائم نماینده خریداران یا فروشندگان است، فقط چند کار را انجام می‌دهد و حق مالکیت کالا را ندارد. نمایندگان فروش دارای اختیار قراردادی برای فروش کل محصول تولید کننده هستند. عوامل خرید اغلب با خریداران روابط طولانــی مدت دارند و برای آنها خرید می‌کنند.

3. تولید کنندگان

شعب و دفاتر فروش؛ فروش عمده توسط فروشنده یا خریداران به جای عمده فروشان مستقل هستند. مانند خرده فروشان، عمده فروشان نیز باید در مورد محصول، قیمت، تبلیغات و محل خدمات خود تصمیم بگیرند. عمده فروشان امروزه در زمینه نیاز به بهره‌وری بیشتر و تغییر نیازهای مشتریان با چالش‌هایی روبرو هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید