مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا مشخص کنید که چرا یک مشکل رخ می دهد و چگونه آن مشکل را حل کنید.

در مورد مهارت های حل مسئله و نحوه عملکرد آنها بیشتر بدانید.

مهارت های حل مسئله چیست؟

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند مسائل را سریع و موثر حل کنید. این یکی از مهارت‌های کلیدی است که کارفرمایان در متقاضیان کار به دنبال آن هستند، زیرا کارمندان با این مهارت‌ها تمایل دارند به خود متکی باشند. مهارت های حل مسئله مستلزم شناسایی سریع مسئله اساسی و اجرای راه حل است.

حل مسئله به عنوان یک مهارت نرم (یک قدرت شخصی) در نظر گرفته می شود تا یک مهارت سخت که از طریق آموزش یا آموزش آموخته می شود. شما می توانید با آشنایی با مسائل رایج در صنعت خود و یادگیری از کارمندان با تجربه تر، مهارت های حل مسئله خود را بهبود ببخشید.
مهارت های حل مسئله چگونه کار می کند

حل مسئله با شناسایی موضوع شروع می شود. به عنوان مثال، یک معلم ممکن است نیاز داشته باشد که چگونه عملکرد دانش آموز را در آزمون مهارت نوشتاری بهبود بخشد. برای انجام این کار، معلم تست های نوشتاری را مرور می کند و به دنبال زمینه های بهبود است. آنها ممکن است ببینند که دانش‌آموزان می‌توانند جملات ساده بسازند، اما با نوشتن پاراگراف‌ها و سازماندهی آن پاراگراف‌ها در یک مقاله مشکل دارند.

برای حل مشکل، معلم با دانش‌آموزان در مورد چگونگی و زمان نوشتن جملات مرکب، نحوه نوشتن پاراگراف‌ها و روش‌های سازماندهی یک انشا کار می‌کند.
تصویری از پنج مرحله حل مسئله، همانطور که در مقاله آمده است.
ترزا چیچی / تعادل

پنج مرحله معمولاً در حل مسئله وجود دارد.
1. عوامل مؤثر را تجزیه و تحلیل کنید

برای حل یک مشکل، باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. این امر مستلزم جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها، جداسازی شرایط احتمالی کمک‌کننده، و مشخص کردن دقیق مواردی است که برای حل و فصل باید به آن پرداخته شود.

برای انجام این کار، از مهارت هایی مانند:

جمع آوری داده ها
تحلیل داده ها
کشف واقعیات
تحلیل تاریخی

2. ایجاد مداخلات

هنگامی که علت را مشخص کردید، راه حل های احتمالی را بررسی کنید. گاهی اوقات این کار مستلزم کار گروهی است زیرا دو (یا چند) ذهن اغلب بهتر از یک ذهن هستند. یک استراتژی واحد به ندرت مسیر واضحی برای حل یک مشکل پیچیده است. ابداع مجموعه‌ای از جایگزین‌ها به شما کمک می‌کند پایگاه‌های خود را پوشش دهید و در صورت شکست اولین استراتژی که اجرا می‌کنید، خطر مواجهه را کاهش می‌دهد.

این شامل مهارت هایی مانند:

طوفان فکری
تفکر خلاقانه
پیش بینی
پیش بینی
طراحی پروژه
برنامه ریزی پروژه

3. راه حل ها را ارزیابی کنید

بسته به ماهیت مشکل و زنجیره فرماندهی شما، ارزیابی بهترین راه حل ها ممکن است توسط تیم های تعیین شده، رهبران تیم انجام شود یا به تصمیم گیرندگان شرکت ارسال شود. هر کسی که تصمیم می گیرد باید هزینه های بالقوه، منابع مورد نیاز و موانع احتمالی برای اجرای موفق راه حل را ارزیابی کند.

این به چندین مهارت نیاز دارد، از جمله:

تحلیل و بررسی
بحث
تایید
کار گروهی
توسعه تست
پادرمیانی
اولویت بندی

4. اجرای یک طرح

پس از تصمیم گیری در مورد یک اقدام، باید همراه با معیارهایی اجرا شود که بتواند به سرعت و با دقت مشخص کند که آیا کار می کند یا خیر. اجرای طرح همچنین شامل آگاه کردن پرسنل در مورد تغییرات در رویه های عملیاتی استاندارد است.

این به مهارت هایی مانند:

مدیریت پروژه
اجرای پروژه
همکاری
مدیریت زمان
توسعه معیار

5. اثربخشی راه حل را ارزیابی کنید

هنگامی که یک راه حل پیاده سازی می شود، بهترین حل کننده های مشکل، سیستم هایی را برای ارزیابی اینکه آیا و با چه سرعتی کار می کند، در اختیار دارند. به این ترتیب، آنها در اسرع وقت متوجه می شوند که آیا مشکل حل شده است یا اینکه باید پاسخ خود را به مشکل در اواسط جریان تغییر دهند.

این مستلزم:

ارتباط
تحلیل داده ها
نظرسنجی ها
بازخورد مشتری
چیزی را تا اخر دنبال کردن
عیب یابی

در اینجا نمونه ای از نشان دادن مهارت های حل مسئله خود در یک نامه پوششی آورده شده است.

زمانی که من برای اولین بار به عنوان وکیل حقوقی استخدام شدم، 25 مجموعه پرونده پزشکی معوقه را به ارث بردم که باید خلاصه می شد، که هر کدام صدها صفحه داشتند. در همان زمان، من باید برای آماده شدن برای سه مورد اصلی کمک می‌کردم، و ساعات کافی در روز وجود نداشت. بعد از اینکه مشکل را برای سرپرستم توضیح دادم، او موافقت کرد که به من پول بدهد تا صبح‌های شنبه وارد شوم تا روی کارهای عقب افتاده تمرکز کنم. من توانستم عقب ماندگی را در یک ماه از بین ببرم.

در اینجا مثال دیگری از نحوه نشان دادن مهارت های حل مسئله در یک نامه ارائه شده است:

زمانی که به عنوان مدیر هنری به تیم Great Graphics ملحق شدم، طراحان به دلیل مدیر سابقی که سعی داشت هر مرحله از فرآیند طراحی را به صورت خرد مدیریت کند، بی الهام شده بودند. من از بحث‌های هفتگی میزگرد برای جلب نظرات خلاقانه استفاده کردم و اطمینان حاصل کردم که به هر طراح استقلال کامل داده می‌شود تا بهترین کار خود را انجام دهد. من همچنین مسابقات ماهانه تیمی را معرفی کردم که به سازندگی کمک کرد

روحیه خود را افزایش دهید، ایده های جدید را جرقه بزنید و همکاری را بهبود بخشید.
برجسته کردن مهارت های حل مسئله

از آنجایی که این مهارتی است که برای اکثر کارفرمایان مهم است، آنها را در رزومه، نامه پوششی و در مصاحبه ها در اولویت قرار دهید.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را باید بگنجانید، به نقش‌های قبلی – چه در محیط‌های تحصیلی، کاری یا داوطلبانه – برای مثال‌هایی از چالش‌هایی که با آنها برخورد کرده‌اید و مشکلاتی که حل کرده‌اید نگاه کنید. نمونه های مرتبط را در نامه پوشش خود برجسته کنید و از نقاط مهم در رزومه خود استفاده کنید تا نشان دهید چگونه یک مشکل را حل کرده اید.

در طول مصاحبه، آماده توصیف موقعیت‌هایی باشید که در نقش‌های قبلی با آن‌ها مواجه شده‌اید، فرآیندهایی که برای رسیدگی به مشکلات دنبال کرده‌اید، مهارت‌هایی که به‌کار گرفته‌اید و نتایج اقداماتتان. کارفرمایان بالقوه مشتاق شنیدن روایتی منسجم از روش هایی هستند که شما از مهارت های حل مسئله استفاده کرده اید.

مصاحبه کنندگان ممکن است مشکلات فرضی را برای شما مطرح کنند تا آنها را حل کنید. پاسخ های خود را بر اساس پنج مرحله قرار دهید و در صورت امکان به مشکلات مشابهی که حل کرده اید مراجعه کنید. در اینجا نکاتی برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه حل مسئله با نمونه هایی از بهترین پاسخ ها آورده شده است.

بیش از 60 سال است که Kepner-Tregoe به شرکت‌ها در صنایع و مناطق جغرافیایی کمک می‌کند تا توانایی‌های حل مسئله خود را از طریق رویکرد پیشرو صنعت KT برای آموزش و اجرای بهترین فرآیندها توسعه دهند. با توجه به اینکه حل مسئله بخشی از زندگی روزمره تقریباً هر فرد است (چه در خانه و چه در محل کار)، تعجب آور است که چقدر از ما خواسته می شود توضیح دهیم که حل مسئله چیست و چرا اهمیت دارد.

حل مسئله هسته اصلی تکامل انسان است. این روش‌هایی است که برای درک آنچه در محیط ما اتفاق می‌افتد، شناسایی چیزهایی که می‌خواهیم تغییر دهیم و سپس کارهایی را که باید انجام دهیم تا نتیجه مطلوب انجام دهیم، استفاده می‌کنیم. حل مسئله منشأ همه اختراعات جدید، تحولات اجتماعی و فرهنگی و مبنایی برای اقتصادهای مبتنی بر بازار است. این پایه ای برای بهبود مستمر، ارتباط و یادگیری است.

اگر این مسئله حل مشکل برای زندگی روزمره بسیار مهم است، آن چیست؟

حل مسئله فرآیند مشاهده آنچه در محیط شما می گذرد است. شناسایی چیزهایی که می توانند تغییر یا بهبود یابند. تشخيص چرايي وضع موجود و عوامل و نيروهاي مؤثر بر آن. توسعه رویکردها و جایگزین هایی برای تأثیرگذاری بر تغییر؛ تصمیم گیری در مورد اینکه کدام گزینه را انتخاب کنید؛ اقدام برای اجرای تغییرات؛ و مشاهده تأثیر آن اقدامات در محیط.

هر مرحله در فرآیند حل مسئله، مهارت‌ها و روش‌هایی را به کار می‌گیرد که به اثربخشی کلی تأثیرگذاری بر تغییر کمک می‌کند و میزان پیچیدگی مسئله را تعیین می‌کند. انسان‌ها از سنین پایین یاد می‌گیرند که چگونه مسائل ساده را حل کنند (یادگیری غذا خوردن، انجام حرکات هماهنگ و برقراری ارتباط) – و همانطور که یک فرد در زندگی خود می‌گذرد، مهارت‌های حل مسئله اصلاح می‌شود، بالغ می‌شود و پیچیده‌تر می‌شود (که آنها را قادر به حل مشکل‌تر می‌کند. چالش ها و مسائل).

حل مسئله هم برای افراد و هم برای سازمان ها مهم است زیرا ما را قادر می سازد تا بر محیط خود کنترل داشته باشیم.
تعمیر چیزهایی که خراب شده اند

برخی چیزها به مرور زمان فرسوده می شوند و خراب می شوند، برخی دیگر از روز اول ناقص هستند. محیط های شخصی و تجاری مملو از چیزها، فعالیت ها، تعاملات و فرآیندهایی است که شکسته شده اند یا به روشی که می خواهند کار نمی کنند. حل مسئله به ما مکانیزمی برای شناسایی این چیزها، پی بردن به دلیل خرابی آنها و تعیین مسیر عمل برای رفع آنها می دهد.
پرداختن به ریسک

انسان ها یاد گرفته اند که روندها را شناسایی کنند و نسبت به روابط علت و معلولی در محیط خود آگاهی ایجاد کنند. این مهارت‌ها نه تنها ما را قادر می‌سازد که وقتی چیزها خراب می‌شوند اصلاح کنیم، بلکه آنچه را که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد (بر اساس تجربه گذشته و رویدادهای فعلی) پیش‌بینی کنیم. حل مسئله را می توان برای رویدادهای آینده پیش بینی شده به کار برد و برای فعال کردن اقدام در زمان حال برای تأثیرگذاری بر احتمال وقوع رویداد و/یا تغییر تأثیر در صورت وقوع رویداد استفاده کرد.
بهبود عملکرد

افراد و سازمان ها به صورت مجزا در محیط وجود ندارند. یک شبکه پیچیده و دائماً در حال تغییر از روابط وجود دارد که وجود دارد و در نتیجه، اعمال یک فرد اغلب یا تأثیر مستقیم بر دیگران یا تأثیر غیرمستقیم با تغییر پویایی محیط خواهد داشت. این وابستگی‌های متقابل، انسان‌ها را قادر می‌سازد تا با یکدیگر برای حل مشکلات پیچیده‌تر کار کنند، اما همچنین نیرویی را ایجاد می‌کنند که از همه می‌خواهد به طور مداوم عملکرد خود را بهبود بخشند تا با پیشرفت‌های دیگران سازگار شوند. حل مسئله به ما کمک می کند تا روابط را درک کنیم و تغییرات و پیشرفت های مورد نیاز برای رقابت و بقا در یک محیط دائما در حال تغییر را اعمال کنیم.
استفاده از فرصت

حل مسئله فقط پاسخ دادن به (و اصلاح) محیطی که امروزه وجود دارد نیست. همچنین در مورد نوآوری، ایجاد چیزهای جدید و تغییر محیط برای مطلوب تر شدن است. حل مسئله ما را قادر می‌سازد تا فرصت‌های موجود در محیط را شناسایی کرده و از آنها بهره‌برداری کنیم و بر آینده (تا حدی) کنترل داشته باشیم.

مهارت های حل مسئله و فرآیند حل مسئله بخش مهمی از زندگی روزمره هم به عنوان افراد و هم به عنوان سازمان هستند. توسعه و اصلاح این مهارت ها از طریق آموزش، تمرین و یادگیری می تواند توانایی حل مشکلات را به طور موثرتر و در طول زمان رفع مشکلات با درجه پیچیدگی و دشواری بیشتری فراهم کند. کارگاه حل مسئله KT را مشاهده کنید که برای بیش از 60 سال استاندارد طلایی شناخته شده است.

منابع:

www.thebalancecareers.com

kepner-tregoe.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید