اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ از حروف A تا C (39 کلمه)

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یکی از تخصص‌هایی است که به تازگی وارد بازار کار در ایران شده و مورد استقبال عده‌ی زیادی از متخصصین حوزه کامپیوتر و کسب‌وکارها قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان قصد داریم در این قسمت از آموزش‌های کیسان به معرفی کامل اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید…


اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ (A)

تست A / B

اگر می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی خود را بهبود بخشید، تست A / B ممکن است یک راه‌حل خوب باشد. این فرآیند مقایسه دو تغییر از یک متغیر است تا دریابید کدام یک بهترین عملکرد را دارد. این تغییرات می‌توانند تغییر در کپی، فراخوانی برای اعمال، صفحات فرود و غیره باشد.

Above the Fold

از نظر وبسایت، نوع محتوایی است که بازدیدکننده وبسایت قبل از پیمایش به پایین در یک صفحه خاص می‌بیند، آگاهی از این نوع محتوا هنگام ایجاد صفحات فرود برای بازاریابی ورودی، مفید است. یک فراخوان برای اقدام که ابتدا پس از پیمایش زیاد ظاهر می‌شود، می‌تواند کارایی تبلیغات شما را کاهش دهد.

Algorithm

در بازاریابی دیجیتال، الگوریتم معمولاً به روشی گفته می‌شود که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در نتایج موتور جستجو از طریق آن پردازش و استفاده می‌کنند.

Ad Servers

سرورهای تبلیغاتی سرورهای خودکاری هستند که به شما کمک می‌کنند تبلیغات خود را در وبسایت‌ها درخواست کنید، پیشنهاد دهید و آنها را قرار دهید و همچنین پیشرفت هر کمپین را رصد کنید. برای آگهی دهندگان که میلیاردها داده در روز استفاده می‌کنند، سرورهای تبلیغاتی، انتخاب تبلیغات با بیشترین پتانسیل و قرار دادن آن‌ها در وبسایت‌های مناسب را آسان می‌کنند.

Affiliate Marketing

بازاریابی وابسته که به آن فروش رابطه‌ای نیز گفته می‌شود فرآیندی است که در آن یک برند یا عرضه‌کننده‌ی یک کالا، به عنوان مثال یک خرده‌فروش کتاب، با دادن کمیسیون به شخص ثالث برای کالاهای خود بازاریابی انجام می‌دهد و مشتری جذب می‌کند.

API(Application Program Interface)

API (رابط برنامه کاربردی) روشی برای دریافت اطلاعات خاص از برنامه‌ها یا وبسایت‌های دیگر است که می‌توانید برای انواع مختلف  از آن استفاده کنید. این شبیه مجموعه‌ای از ابزارهای مورد استفاده برای ساخت یک برنامه نرم‌افزاری است. هرچه ابزار بهتر باشد، ساخت یک محصول خوب، آسان‌تر است. در مورد یک API، هرچه API بهتر باشد، توسعه یک برنامه آسان‌تر است.

Access

دسترسی، تعداد کل افرادی که تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند.


اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ (B)

Behavioral Targeting

هدف‌گذاری رفتاری در حال ارائه تبلیغات متناسب با مخاطبان با استفاده از رفتار قبلی وبگردی آنها برای ایجاد تعامل بیشتر است.

Bottom of the Funnel

پایین قیف آخرین مرحله در فرآیند خرید است زمانی که چشم‌انداز شما نزدیک به مشتری جدید شدن است. پیام‌ها در این مرحله معمولاً شامل یک پیشنهاد محصول، یک نسخه نمایشی محصول، یک مشاوره رایگان و غیره هستند.

Bounce Rate

نرخ پرش اغلب اتفاق می‌افتد که روی پیوند تصادفی کلیک کنید و در نهایت به وبسایتی برسید که به هر حال علاقه‌ای به آن ندارید. حتی اگر بلافاصله آن وبسایت را ترک کنید، بازدید شما هنوز در تجزیه و تحلیل وبسایت مهم است. به عبارت دیگر، نرخ پرش به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که در وبسایت شما قرار گرفته‌اند اما مدت کافی نمانده‌اند یا روی صفحات دیگر کلیک کرده‌اند.

Back End

قسمت “پشت صحنه” یک وبسایت که آن را اجرا می‌کند و معمولاً برای کاربر، تعامل با وبسایت قابل مشاهده نیست.

Backlinks

بک‌لینک، پیوند به وبسایت خاصی از وبسایت دیگر است.

بک‌لینک، پیوند به وبسایت خاصی از وبسایت دیگر است. پیوندهای با کیفیت خوب به موتورهای جستجو می‌گویند که وبسایت محبوب است و می‌تواند باعث افزایش رتبه در نتایج موتور جستجو شود. چه لینک‌هایی برای سئو جستجو نیاز دارم. بک‌لینک به پیوندی گفته می‌شود که به وبسایت دیگری پیوند داده می‌شود. یک کد HTML Href این دو پیوند را به هم متصل می‌کند. سایت‌های دارای بک‌لینک قوی توسط Google رتبه بالاتری دارند. مفهوم این است که وبسایت‌هایی که به وبسایت‌های معتبر پیوند دارند، پتانسیل رتبه بالاتری را ارائه می‌دهند. اقتدار گوگل از طریق بک‌لینک‌ها بدست می‌آید. به بک‌لینک‌ها پیوندهای ورودی و پیوندهای داخلی نیز گفته می‌شود. پیوندهای ورودی به یک وبسایت یا صفحه وب هستند.

بازاریابی دیجیتال B2B

بازاریابی دیجیتال B2B به فناوری‌ها و استراتژی‌های دیجیتال اشاره دارد که برای دستیابی به اهداف و تبدیل مشتریان استفاده می‌شود. B2B مخفف Business 2 business است. روش‌های بازاریابی دیجیتال B2B به بازاریابان اجازه می‌دهد تا بر مخاطبان هدفمند، قابل اندازه‌گیری و تعاملی تمرکز کنند. محصولات و خدمات از طریق روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوای دیجیتال و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند.

این نوع بازاریابی در ایجاد آگاهی از برند، ترجیح و تعامل با چشم‌اندازها و مشتریان موثر تلقی می‌شود. روش‌های بازاریابی دیجیتال B2B شامل بهینه‌سازی موتور جستجو، بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی تأثیرگذار، بازاریابی محتوا، بازاریابی تجارت الکترونیکی، بازاریابی مبتنی بر داده، بازاریابی تبلیغاتی، اتوماسیون محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل مستقیم، بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، نمایشگر دیسک و بازی‌های تبلیغاتی و نوری است.

بازاریابی دیجیتال B2C

بازاریابی دیجیتال B2C به اختصار تجارت به مصرف کننده اشاره دارد. بازاریابی دیجیتال B2C به تاکتیک‌ها و بهترین شیوه‌هایی که بازاریابان برای تبلیغ محصولات و خدمات به مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند، اشاره دارد. روش‌های مختلفی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی بنر و وبلاگ‌نویسی. مشاغل از بازاریابی دیجیتال B2C برای جلب مخاطبان مصرف‌کننده خود استفاده می‌کنند.

Bing Advertising

تبلیغات بینگ به خدمات پلتفرم بینگ اشاره دارد. این سرویس تبلیغات پرداخت با کلیک را در Bing ،MSN و Yahoo! موتورهای جستجو. بازاریابان کلمات‌کلیدی و عبارات کلمات‌کلیدی را پیشنهاد می‌دهند. تبلیغ کنندگان می‌توانند تبلیغاتی ایجاد کنند که بر مناطق جغرافیایی، روز و زمان و جمعیتی متمرکز باشد.

Bing Webmaster Tools

ابزارهای مدیر وب بینگ به یک سرویس بینگ رایگان اشاره دارد. این سرویس به مدیران وب امکان افزودن وبسایت به خزنده فهرست Bing را می‌دهد. ابزارها برای ارجاع آسان دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام برای کمک به بازاریابان در موفقیت در نتایج جستجوی بینگ طراحی شده است. برای شرکت در این سرویس، ثبت‌نام ضروری است. این ابزارها شامل داشبورد بازاریاب شخصی برای مشاهده آسان عملکرد سایت‌ها و شناسایی مناطقی است که نیاز به تأکید دارند. این ابزارها از طریق ابزارهای گزارش‌دهی، ابزارهای تشخیصی و اعلان‌ها، راهی آسان‌تر برای درک و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت به دارندگان وبسایت ارائه می‌دهند.


اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ (C)

Churn Rate

نرخ چرخش، معیاری است که به شما کمک می‌کند وقتی می‌خواهید بفهمید تجارت شما چه تعداد مشتری دارد و چه ارزشی دارد. برای دانستن میزان چرخش خود، تعداد مشتریانی را که از دست داده‌اید در یک بازه زمانی خاص به کل تعداد شما در ابتدای آن دوره تقسیم کنید.

Closed-Loop Marketing

بازاریابی حلقه بسته، اگر هدف شما این است که دریابید چگونه بازاریابی ورودی شما رشد قابل اندازه‌گیری کسب‌وکار را ایجاد می‌کند، شاید بخواهید نگاهی به این مورد بیندازید. این عمل به معنای توانایی اجرا و پیوند دادن در تلاش‌های بازاریابی برای تأثیر پایین است.

Cloud Computing

پردازش ابری اگر فضا و منابع لازم برای ایجاد زیرساخت‌های محاسباتی خود را ندارید، پس رایانش ابری برای شما مناسب است! به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را با استفاده از سرورهای میزبان ذخیره، مدیریت و انتقال دهند. انواع مختلفی از ابرها با اهداف و مزایای مختلف وجود دارد.

CMP (Cloud Management Platform)

CMP گروهی از محصولات است که می‌تواند برای مدیریت و نظارت بر منابع رایانش ابری چه در مدل‌های خصوصی، عمومی و چه چند ابر استفاده شود.

Campaigns

کمپین‌ها فعالیت‌های خاص بازاریابی برای ایجاد مشارکت، تبدیل، ترافیک یا درآمد، که با اهداف کلی شرکت / برند / سازمان مرتبط است.

Conversion Path

مسیر تبدیل به عنوان یک سری اقدامات تعریف می‌شود که توسط آنها یک بازدید کننده وبسایت ناشناس به عنوان رهبر شناخته شده تبدیل می‌شود. مراحل معمول در مسیر تبدیل شما ممکن است یک تماس برای اقدام، یک فرم جذب سرب، یک صفحه تشکر و غیره باشد.

Cookie

یک کوکی یک مقدار منحصربه‌فرد است که در مرورگر شما ذخیره می‌شود (به شکل یک فایل کوچک cookie.txt) که توسط وبسایت‌هایی که بازدید می‌کنید اختصاص داده شده است. هدف از یک کوکی پیگیری مکان کاربر و کمک به ایجاد صفحات وب سفارشی یا ذخیره اطلاعات ورود به سیستم است. یک کوکی ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند اطلاعات ورود به سیستم، اطلاعات سبد خرید و تنظیمات برگزیده کاربر باشد.

Captcha

یک تست پاسخ به چالش است که تعیین می‌کند کاربر یک ربات خودکار است. برای جلوگیری از هرزنامه یا سایر داده‌های ناخواسته از طریق فرم‌های آنلاین، باید کپچا برای فرم ارسال شده پر شود.

Chatbot

یک برنامه نرم‌افزاری است که متن ارائه شده به آنها را پردازش می‌کند (معمولاً از طریق پیام‌رسان فیس‌بوک یا یک پنجره وبسایت) و طبق یک سری قوانین یا دستورات خاص برای شبیه‌سازی مکالمه با کاربران انسانی پاسخ می‌دهد.

Clickbait

چیزی (مانند عنوان جذاب) برای جلب توجه و ایجاد اشتیاق در کاربران برای کلیک روی پیوند طراحی شده است.

CMS

سیستم مدیریت محتوا ابزاری نرم‌افزاری است که به شما امکان ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا را می‌دهد. معمولاً قسمت انتهایی وبسایت CMS نامیده می‌شود و به ما امکان می‌دهد آنچه را که کاربر نمی‌تواند ویرایش کند، ویرایش کنیم. WordPress و Shopify نمونه‌هایی از سیستم‌های محبوب مدیریت محتوا هستند.

Conversions

هنگامی که یک گیرنده پیام، بازاریابی فراخوان مورد نظر را تکمیل می‌کند. به عنوان مثال، اگر هدف شما از بازاریابی این بود که کاربر از طریق ایمیل بر روی آن کلیک کرده و درخواست فرم را ارسال کند، این یک تبدیل محسوب می‌شود. این ممکن است بسته به هدف مورد نظر شما متفاوت باشد. با کلیک بر روی پیوند، بازدید از یک صفحه فرود، ثبت‌نام در خبرنامه، نمای یک ویدئو یا خرید یک محصول، همه می‌توانند بر اساس هدف کمپین بازاریابی شما به عنوان تبدیل دسته‌بندی شوند.

CPA

در تبلیغات، CPA (مخفف “Cost per Acquisition” یا “هزینه هر خرید”) هزینه‌ای را که می‌خواهید برای دریافت هدف تبدیل کنید، اندازه‌گیری می‌کند. شبیه CPC (هزینه برای هر کلیک) و CPM (هزینه هر میل) است. CPA متوسط ​​هزینه تبدیل در یک کمپین بازاریابی پولی، محاسبه شده توسط کل هزینه تبلیغات تقسیم بر تعداد تبدیل‌ها است.

CPM (هزینه در هر میل) / CPT (هزینه در هزار)

هنگامی که تبلیغ شما برای یک کاربر بارگیری و نمایش داده می‌شود، به عنوان یک تأثیر به حساب می‌آید. Cost Per Mille (CPM) که به آن Cost Per Thousand (CPT) نیز گفته می‌شود، برای هزار نمایش در یک وبسایت استفاده می‌شود. این شبیه CPC (هزینه برای هر کلیک) و CPA (هزینه هر عمل) است. (هزینه هر هزار نمایش) یک روش معمول برای قیمت‌گذاری تبلیغات آنلاین است. CPM زمانی است که ناشر از هر 1000 نمایش (یا بازدید) از یک صفحه وب هزینه دریافت می‌کند. “M” در CPM نشانگر عدد رومی برای 1000 است.

CR (Conversion Rate)

(نرخ تبدیل) درصد جمع‌آوری مخاطبان آنلاین که فعالیت مورد نظر شما را دنبال و تکمیل کردند. (به عنوان مثال: ثبت نام در سرویس یا لیست پستی یا خرید محصول خود). CR خوب به این معنی است که بازی بازاریابی شما قوی است. نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگان وبسایت است که هدف مشخص شده وبسایت را تکمیل می‌کنند، مانند تکمیل فرم آنلاین یا بارگیری بروشور و…

CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)

CRM روشی برای مدیریت و تجزیه و تحلیل رابطه برند شما با مشتریان بالقوه و موجود است. بازاریابان دیجیتال معمولاً برای پشتیبانی از این استراتژی، برای ساده‎‌سازی فرآیندها و افزایش سودآوری، از سیستم CRM استفاده می‌کنند. یک استراتژی برای مدیریت تعامل شرکت با مشتریانشان است. سیستم CRM معمولاً داده‌های مشتری را مدیریت می‌کند و هر نقطه ارتباطی را ثبت می‌کند. سپس می‌توانید مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کرده و بر تأمین نیازهای آنها‌، حفظ مشتری و هدایت جذب مشتری جدید تمرکز کنید.

CRO (بهینه‌سازی نرخ تبدیل)

CRO مخفف Conversion Rate Optimization است. اگر نرخ تبدیل شما چشمگیر نیست، وقت آن است که اقدام کنید و از روش‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنید. زیرا CR خوب مترادف با تعداد زیادی تبدیل است که به نوبه خود، یک وبسایت خوب و عملکرد SoMe را نشان می‌دهد. CRO شامل چندین تکنیک و روش آزمایش است.

روند افزایش اقدامات، هدف کمپین بازدید کنندگان وبسایت، مانند پر کردن فرم، خرید محصولات یا هر آنچه که هدف بازاریابی شماست. این فرایند شامل درک نحوه حرکت کاربران در سایت شما، اقدامات انجام شده و مواردی است که ممکن است آنها را در تکمیل اهداف کمپین شما متوقف کند.

CTA (تماس برای اقدام)

وقتی صحبت از تبلیغات آنلاین می‌شود، انتخاب مناسب کلمات و CTA ترغیب کننده ضروری است. CTA پیامی است که مشتریان بالقوه را به خود جلب می‌کند و غالباً آخرین فشار برای انجام عملی خاص مانند خرید محصول، مشترک شدن در خبرنامه و غیره است.

CTR (نرخ کلیک)

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که در واقع چند نفر تبلیغات شما را می‌بینند و چه تعداد روی آنها کلیک می‌کنند؟ CTR این را به شما نشان می‌دهد. CTR به سادگی درصدی از افراد است که آگهی شما را دیده و به اندازه کافی مجبور به کلیک بر روی آن شده‌اند. با تقسیم تعداد کل کلیک‌ها به تعداد کل نمایش‌ها می‌توانید نمره CTR خود را حساب کنید.

Copypasta

متنی که از جایی کپی و جایگذاری می‌شود و در یک انجمن ارسال می‌شود، معمولاً از یک منبع ناشناخته.

CPC (هزینه به ازای هر کلیک)

تبلیغ کننده فقط با کلیک بر روی تبلیغات به ناشر پرداخت می‌کند. این نرخ به طور معمول با حراج در بازاریابی موتور جستجو تعیین می‌شود.

CSS (Cascading Style Sheets)

زبانی که برای افزودن سبک به اسناد ایجاد شده با HTML استفاده می‌شود. CSS برای ایجاد طرح‌بندی صفحه، رنگ، قلم‌ها و غیره استفاده می‌شود.

Create links

فرآیندی که طی آن مقدار پیوندهای مربوط به وبسایت خود را افزایش می‌دهید تا به وبسایت خود در رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو کمک کنید.


سخن پایانی

آیا به اطلاعات بیشتری در مورد بازاریابی دیجیتال نیاز دارید؟

به ادامه مقاله اصلاحات دیجیتال مارکتینگ در لینک‌های زیر مراجعه نمایید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ از حروف R تا W

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ از حروف D تا L

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ از حروف M تا Q

منابع:

Nonprofitssource

Accutics

نوشتهٔ پیشین
روشها و مدل های ارزیابی شایستگی در کانون ارزیابی و توسعه مدیران
نوشتهٔ بعدی
1 ویژگی کلیدی سازمان در کانون ارزیابی و توسعه مدیران
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست