طراحی بازی های مدیریتی در کانون ارزیابی

به یک یا مجموعه ای از فعالیتهای که با میل و اختیار و با هدف سرگرمی و تفریح و معمولاً بطور هنجاری در اوقات فراغت یا حتی سایر مواقع انجام می‌شود بازی اطلاق می‌گردد. تحقیقات جهانی نشان داده است که بازی نقش مهمی دریادگیری ماندگار و رشد شخصی افراد دارد. چون بازی باعث کاهش استرس، بهبود عملکرد مغز، افزایش تمرکز و بهره وری، افزایش خلاقیت، همکاری بهتر وارتباطات سالم میان افراد گوناگون می شود. طراحی بازی های مدیریتی

بازی محدود به هیچ سن خاصی نیست و پژوهش ها نشان داده است که حتی ازافت ذهنی در سنین بالا جلو گیری بعمل می آورد. سابقه جهانی استفاده از “بازی” درتوسعه مدیران به دهه ۵۰ میلادی باز می گردد. بعد ها با رشد کامپیوتر انواع بازی های شبیه سازی رواج پیدا کرد.

دردهه ۷۰ میلادی برای اولین بار کلمه “بازیهای جدی” معرفی شد. هدف این بازی ها نه فقط تفریح بلکه استفاده از بازی برای حل مسایل سازمانی بود. از اواخر دهه ۹۰ میلادی توجه زیادی به استفاده از بازی های جدی در کسب وکار شد بطوری که شرکت لگو با همکاری دانشگاه های معروف دنیا در سال ۲۰۰۲ موفق به خلق” بازیهای جدی لگو”شدند.

طراحی بازی های مدیریتی

طراحی بازی های مدیریتی

بازی آموزشی

به انواع بازی ها که با هدف آموزش انجام می شود مثل بازی های ذهنی و پازل ها و گفته می شود. مدیر ارشدی را در نظر بگیرید که می‌خواهد یکی از واحدهای مجموعه خود را به خاطر عملکرد فوق‌العاده منفی و یا…. تنبیه نماید.

  • اول شاید بگوید در مورد این مدیر چه فکر  می‌کنید؟
  • دوم ممکن است  بگوید حتماً مدیر احمقی است که لیاقت چنین شرکت و یا پرسنلی را ندارد.
  • سوم شاید بگوید او ژن خوب است و یا حتماً انتصابی است و از حداقل دانش مدیریت و منابع انسانی بی‌بهره است
  • چهارم شاید بگوید که خدا یا چنین مدیری را نصیب ما نفرمائید …الهی آمین این مدیر خائن به سازمان خود است!
اینها تنها بخشی از گمانه‌زنی‌هایی است که می‌توان در مورد چنین مدیری متصور بود، اما احتمالات دیگری هم هست:

آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده‌است که عملکرد مطلوب شما باعث عملکرد نامطلوب سازمان متبوعتان شود؟ چگونه می‌توانید این وضعیت را توجیه کنید؟ شما که کار خود را به خوبی انجام داده‌اید! مثلاً به دلیل عدم آشنایی با چشم اندازهای سازمان متوجه شده باشید که اهداف شما با اهداف سازمان مشترک نیست و به همین دلیل از نظر سازمان به بی‌راهه رفته باشید؟

یا نتوانسته باشید نیازهای واقعی مشتریان خود را شناسایی نمایید؟ یا حتی از آخرین نتایج بررسی واحدهای دیگر که می‌توانست عملکرد شما را در جهت مثبت تحت تأثیر شدید قرار دهد، بی‌خبر بوده باشید؟ یا نسبت به درک و شنیدن صدای مشتری و سایر ذینفعان، ناتوان بوده باشید؟

حتماً می‌پرسید که چنین واحدی که اساساً نمی‌تواند عملکرد خوب داشته باشد!

اما جواب این است که می‌تواند و اگر این فرض را بپذیرید، قاعدتاً به مدیری که از واحد مثال فوق به ستوه آمده باشد حق می‌دهید و او را سرزنش نخواهید کرد. آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که علی رغم روشن بودن اشتباهات زیر دستانتان، نتوانید آن‌ها را توجیه کنید که کارشان اشتباه است؟

دانشگاه MIT امریکا برای این وضعیت یک راه حل خوب و ممکن پیشنهاد داده‌است. بازی نوشابه با هدف آموزش و انتقال مفاهیم بنیادین سازمان‌های یادگیرنده نظیر تفکرسیستمی و مدل ذهنی، طراحی شده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با بازی نوشابه، تجربه‌ای عینی از آنچه واقعاً در سازمان‌های خود می‌گذرد را لمس و حس کرده‌اند.

بازی نوشابه نشان می‌دهد چگونه سیستم‌ها همیشه به نتیجه اجتناب پذیر می‌رسند. غلب مردم با ذهنیتی مبتنی بر استقلال فردی زندگی می‌کنند، آنها سعی می‌کنند بهترین کار را در موقعیتی که خود در آن قرار دارند انجام دهند. نکته ظریف اینجاست که برای موفقیت در یک سازمان، باید به بقیه افراد و موقعیت‌ها نیز توجه داشت و این یعنی تفکر سیستمی.

تفکر سیستمی یعنی :

  • من جزئی از کلم که عملکردم و این در بهترین حالت، تضمینی برای عملکرد کل سازمان نیست.
  • همه واحدهای سازمانی باید در راستای هدفی مشترک برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.
  • بقای هریک از اجزای سیستم منوط به بقای کل سیستم است.
  • بازی نوشابه به همین جا بسنده نمی‌کند، این بازی می‌آموزد که:
  • چگونه افراد در حین کارایی بالا، باعث و عامل افت کارایی گروه (سیستم) می‌شوند؟
  • برای کسب موفقیت در سازمان چه مؤلفه‌هایی باید تغییر کند؟
  • چگونه برای رسیدن به موفقیت باید چشم‌انداز مشترکی میان کارکنان جاری و ساری باشد؟
  • یادگیری چیست و تفاوت آن با آموزش‌های مهارتی و نظری شامل چه مواردی می‌شود؟
  • تفاوت داده، اطلاعات، دانش و فلسفه چیست؟
  • مدیریت دانش شامل چه اجزا و ارکانی است و زیر ساخت‌های مدیریت دانش چیست؟

بازی جذاب، زیبا و عبرت‌آموز نوشابه بارها و بارها در سراسر جهان انجام و همیشه با یک نتیجه مواجه شده‌است: شکست!   هدف آموزشی بازی نوشابه تحلیل شکست‌های مذکور توسط خود بازیکنان است، بی آن که دچار غرض ورزی و انحرافات معمول در خودارزیابی گردند!

بیشتر بخوانید :منظور از تناسب شغل و شخصیت چیست؟

معرفی پنج بازی برای کار تیمی

کارهای تیمی و بازی های گروهی به غیر از جنبه آموزشی، مفرح و لذت بخش نیز هست. با انجام این بازی ها می توانیم چگونگی کار کردن و اندیشیدن افراد را ارزیابی کنیم.

  • چگونه مشکلات را حل می کنند؟
  • چگونه تفریح می کند؟

Winner/Loser طراحی بازی های مدیریتی

  • زمان بازی: 5 الی 6 دقیقه
  • تعداد بازیکن: 2 نفر به بالا

نفر اول یک اتفاق منفی که در زنگی اش رخ داده را به نفر دوم می گوید. این اتفاق می تواند شخصی یا کاری باشد، اما حتما باید واقعی باشد. سپس همان نفر اول، داستان را دوباره بازگو می کند اما روی نیمه مثبت آن تمرکز می کند. نفر دوم به او کمک می کند تا مرزهای امیدواری آن اتفاق ناگوار را دریابد. سپس جاهای خود را عوض می کنند.

هدف بازی: کمک می کند تا شرایط منفی را به کمک یکدیگر به تجربیاتی آموزنده تبدیل کنیم.

Scavenger Hunt طراحی بازی های مدیریتی

  • زمان بازی: 1 ساعت
  • تعداد بازیکن: 2 یا چند گروه کوچک
  • وسایل مورد نیاز: خودکار و کاغذ

گروه تان را به 2 تیم یا بیشتر تقسیم نمایید. برای هر تیم یک کار خنده دار تعیین کنید تا به صورت گروهی آن را انجام دهند. این کارها می تواند شامل این موارد باشد: گرفتن سلفی با یک غریبه، گرفتن عکس از ساختمان کناری یا هر شی دیگری و غیره. یک لیست به هر گروه بدهید و مهلت زمانی برای انجام کل لیست در نظر بگیرید. هر تیمی که زودتر تمام لیست را انجام داد برنده بازی است. می توانید علاوه بر زمان، میزان سختی کار را هم در سنجش نهایی در نظر بگیرید.

هدف بازی: هدف این بازی همکاری افراد با یکدیگر از گروه های مختلف است. بهتر است افراد هر گروه از دپارتمان های متفاوت باشند.

The Mine Field طراحی بازی های مدیریتی

  • زمان بازی: 15 الی 30 دقیقه
  • تعداد بازیکن: 4 الی 10 نفر (تعداد باید زوج باشد)
  • وسایل مورد نیاز: چند چشم بند و تعدادی وسیله کوچک

یک فضای باز در نظر بگیرید مثل حیاط یا یک پارک. وسایل را به صورت نامنظم در آنجا قرار دهید. وسایل می توانند شامل: قوطی، توپ، بطری و از این قبیل موارد باشند. هر تیم باید متشکل از دو نفر باشد. یک نفر ازاعضای تیم باید چشم بند ببندد. فردی که چشم بند ندارد باید او را راهنمایی کند تا بدون خوردن به وسایل موجود در آنجا، بتواند در فضای باز راه رود.

تنها با دستورات زبانی و گفتاری می توان آن فرد چشم بسته را راهنمایی کرد. فردی که چشم بند دارد به هیچ عنوان نمی تواند صحبت کند. برای آنکه میزان سختی بازی را بالا ببرید می توانید راهی مشخص برای عبور دادن فرد چشم بسته در نظر بگیرید.

هدف بازی:

این بازی روی اعتماد، ارتباطات و شنیدن موثر تمرکز دارد. این بازی نیز می تواند تاثیر زیادی در کار تیمی داشته باشد.

در ویدئوی زیر باهم روش انجام این بازی را می بینیم

The Egg Drop طراحی بازی های مدیریتی

  • زمان بازی: 1 الی 2 ساعت
  • تعداد بازیکن: 2 یا چند تیم کوچک
  • وسایل مورد نیاز: وسایل موجود در شرکت

قوانین: گروه های 3 تا 5 نفره تشکیل دهید و به هر گروه یک تخم مرغ خام بدهید. تمام وسایلی که در شرکت در اختیار دارید را یک جا جمع نمایید. 15 تا 30 دقیقه زمان در اختیار دارید تا به کمک وسایل موجود، تخم مرغ را جوری بسته بندی نمایید که زمانی که آن را پرت می کنید، نشکند. برخی از وسایل پیشنهادی شامل: نوار چسب، مداد، پوشال، ظرف پلاستیکی، وسایل بسته بندی، روزنامه و نوار لاستیکی است. به محضی که زمان تمام شد، تخم مرغ بسته بندی شده را از طبقه دوم یا سوم به پایین پرتاب نمایید و ببینید کدام تخم مرغ از کدام گروه نمی شکند.

هدف بازی: این بازی قدیمی، تمرینی سرگرم کننده است. این بازی به کمک مهارت های حل مسئله و کار گروهی افراد را گرد هم می آورد.

Blind Drawing طراحی بازی های مدیریتی

  • زمان بازی: 10 الی 15 دقیقه
  • تعداد بازیکن: 2 نفر به بالا
  • وسایل مورد نیاز: یک عکس و یک خودکار و کاغذ

افراد را به گروه های 2 نفره تقسیم نمایید. هر 2 نفر باید پشت به پشت بنشینند. به یک نفر عکس را بدهید و کاغذ و خودکار را در اختیار فرد دیگر قرار دهید. فردی که عکس را در اختیار دارد، سعی می کند تصویر را توضیح دهد بدون آنکه مستقیم بگوید تصویر حاوی چیست. برای مثال اگر تصویر نشان دهنده یک کرم درون سیب است، نباید بگوید: یک سیب بکش که در آن کرم وجود دارد! فردی که خودکار و کاغذ در اختیار دارد باید شرح تصویر را رسم کند بنا بر چیزی که از طریق توصیفات فرد دیگر می شنود. محدودیت زمانی 10 الی 15 دقیقه برای بازی بگذارید.

هدف بازی: این بازی روی مهارت های ارتباطی و توضیحی تمرکز دارد. زمانی که ترسیم به اتمام رسید، توضیح فردی که شنیده ها را رسم کرده از درکی که از شنیده ها داشته، جالب است.

فهرست