واژه نامه دیجیتال مارکتینگ از حروف R تا W (46کلمه)

واژه نامه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یکی از تخصص‌هایی است که به تازگی وارد بازار کار در ایران شده و مورد استقبال عده‌ی زیادی از متخصصین حوزه کامپیوتر و کسب‌وکارها قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان قصد داریم در این قسمت از آموزش‌های کیسان به معرفی کامل واژه نامه دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. ما در ادامه مقاله‌های قبلی با توجه به زیاد بودن اصطلاحات، این آموزش را به چند مطلب تقسیم کردیم پس در ادامه همراه ما باشید…


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (R)


Referral Marketing

بازاریابی ارجاعی فرآیند تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان جدید از طریق ارجاع یا توصیه است. در مقایسه با تبلیغات آنلاین سنتی، این کار معمولاً از طریق دهان به دهان انجام می‌شود.

Remarketing

بازاریابی مجدد یک روش موثر برای ارتباط مجدد با بازدیدکنندگان وبسایت شماست که اقدام مطلوبی مانند ثبت‌نام برای سرویس یا خرید محصول را انجام نداده‌اند. این روش بازاریابان را قادر می‌سازد تا آنها را با تبلیغات جدیدی که احتمال تبدیل آنها را بیشتر می‌کند، هدف قرار دهند.

ROAS (بازگشت هزینه تبلیغات)

بعد از شروع استفاده از AdWords، می‌خواهید ببینید آیا تبلیغات شما تأثیری دارد. این زمانی است که ROAS خود را بکارتان می‌آید. محاسبه نتایج (خریدها، بارگیری‌ها، بازدید از صفحه و غیره) تقسیم بر بودجه هزینه شده برای تبلیغات و… جزو کارهای ROAS  است. برخلاف ROI (بازگشت سرمایه)، ROAS فقط با پولی که صرف تبلیغات می‌شود، تمام هزینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری (حقوق بازاریابان و غیره) را کاهش می‌دهد.

ROI (Return On Investment)

بازگشت سرمایه؛ وقتی پول و تلاش خود را برای انجام کاری می‌گذارید، می‌نامند. ROI عملکرد و کارایی سرمایه‌گذاری شما را در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها اندازه‌گیری می‌کند. ROI با تقسیم کل درآمد به کل هزینه سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود. در بازاریابی دیجیتال، ROI اغلب جایگزین ROAS می‌شود.

Redirect 301

این به مرورگرها و موتورهای جستجو می‌گوید که یک صفحه وب یا سایتی به طور دائمی به مکان جدیدی منتقل شده است و آدرسی را که منبع به آن منتقل شده است، شامل می‌شود. ریدایرکت 301 به روشی استفاده می‌شود که برای هدایت بازدیدکنندگان از یک صفحه وب به صفحه دیگر به طور دائمی استفاده می‌شود. بین 90 – 99٪ ارزش پیوند (قدرت رتبه‌بندی) صفحه به صفحه هدایت شده منتقل می‌شود. “301” برای مرجع کد وضعیت HTTP برای نوع هدایت استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع کد، مرورگر از یک URL به آدرس دیگر هدایت می‌شود.

Redirect 302

ریدایرکت 302 به روشی استفاده می‌شود که برای هدایت بازدیدکنندگان از یک صفحه وب به یک صفحه وب دیگر به طور موقت استفاده می‌شود. “302” به کد وضعیت HTTP برای نوع تغییر مسیر اشاره دارد. با استفاده از این نوع کد، مرورگر از یک URL به آدرس دیگر هدایت می‌شود.

Reciprocal linking

پیوند متقابل دو وبسایت برای بهره‌مندی متقابل از SEO از طریق لینک به یکدیگر.

Re – Engagement

استراتژی مورد استفاده برای برگرداندن تماس‌های قبلی که قبلاً درگیر شده بودند، به تعامل فعال با یک مارک تجاری، اغلب با یک کمپین تبلیغاتی که منافع آنها را هدف قرار می‌دهد، انجام می‌شود.

Rel – canonical

عنصری است که با تعیین نسخه دلخواه یک صفحه وب، از بروز مطالب تکراری جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه، برچسب rel – canonical به موتورهای جستجو می‌گوید که URL خاص همان URL است که در هنگام بروز مشکل در محتوای تکراری باید به آن نگاه کنند.

Re – marketing / re – targeting

بازاریابی مجدد / هدف گیری مجدد؛ نوعی تبلیغ پولی است که به تبلیغ دهندگان امکان می‌دهد تبلیغات خاصی را به بازدید کنندگان قبلی وبسایت نشان دهند و هنگام مرور سایر وبسایت‌ها، آنها را در سراسر وب دنبال کنند، تا آنها را به وبسایت بازگردانند و یک وبسایت را کامل کنند.

ROBOTS.TXT

robots.txt فایلی شامل دستورالعمل‌های مربوط به دسترسی و یا عدم دسترسی ربات‌های خزنده از جمله ربات‌های گوگل به قسمت‌های مختلف وبسایت می‌باشد. این فایل درشاخه اصلی (root) سایت قرار می‌گیرد .


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (S)


SaaS (Software as a Service)

SaaS و یا Software-as-a-Service یکی از راه‌کارهای ارائه‌ی نرم‌افزار با استقرار روی وب‌سرور است. به این شکل که دیگر کاربر نیاز به نصب نرم‌افزار روی سیستم شخصی‌ خود ندارد و تنها با دسترسی به اینترنت و یک مرورگر وب می‌تواند از آن بهره گیرد. مدل هزینه‌ای این برنامه‌ها معمولاً به‌شکل پرداخت حق اشتراک است.

SAINT

SAINT به کاربران (تبلیغ کنندگان) اجازه می‌دهد تا فراداده‌های سفارشی شده را در Catalyst سایت بارگذاری کنند، آنها را تجزیه و تحلیل و پردازش کنند. با طبقه‌بندی داده‌ها، شما ویژگی‌های خاصی را به آنها نسبت می‌دهید و رابطه‌ای بین یک متغیر (منبع کمپین، رسانه، کلمه کلیدی و غیره) و فراداده مربوط به آن ایجاد می‌کنید. به عبارت دیگر، پیوند طبقه‌بندی شده می‌تواند برای اندازه‌گیری همه متغیرها از طریق یک پیوند استفاده شود زیرا ابزار تحلیلی (Site Catalyst) طبقه‌بندی را تشخیص می‌دهد و می‌داند چه خبر است.

SEA (Search Engine Advertising)

SEA به این معنی است که شما در صفحه نتیجه موتور جستجو نقاط برتر را خریداری می‌کنید. با این حال، پیوند شما دارای دکمه “آگهی” یا نشانه دیگری از پیوند پولی است.

SEM (Search Engine Marketing)

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ای است. در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از SEM هستند بنابراین SEO را نیز شامل می‌شود.

SEO (Search Engine Optimization)

بهینه سازی موتور جستجو؛ از طریق جنبه‌های فنی (به عنوان مثال، یک وبسایت با ساختار صحیح که موتور جستجو آن را درک می‌کند) و خلاقیت (با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، عناوین بهینه شده و غیره)، سایت بهینه‌سازی شده شانس شما را برای نمایش در میان اولین نتایج جستجو در Google یا موتورهای جستجو دیگر بیشتر میکند.

SEO عملی است که صفحات وب را طراحی می‌کند تا در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند Google ،Bing و Yahoo تا حد ممکن بالاترین رتبه را داشته باشند. این یک فعالیت پیچیده است که شامل بهینه‌سازی عناصر وبسایت شما، و همچنین دریافت پیوندهای با کیفیت بالا از وبسایت‌های دیگر، برای دستیابی به الگوریتم موتور جستجو برای صفحات وبسایت شما نسبت به سایر سایت‌های رقابتی.

SEO Black Hat

تکنیک‌های مورد استفاده برای افزایش رتبه‌بندی موتور جستجو در سایت که دستورالعمل‌های موتور جستجو را نقض می‌کند. نمونه‌هایی از تکنیک‌هایی که به عنوان کلاه سیاه طبقه‌بندی می‌شوند عبارتند از: پر کردن کلمات کلیدی، استفاده از متن سفید در پس زمینه سفید (به طوری که کلمات کلیدی نامرئی باشند) و افزودن کلمات کلیدی غیر مرتبط به محتوا و… Google با استفاده از چنین شیوه‌هایی وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کند.

SEO White Hat

تکنیک‌های اخلاقی مورد استفاده برای افزایش رتبه سایت که از قوانین موتور جستجو پیروی می‌کند. نمونه‌هایی از تکنیک‌هایی که به عنوان کلاه سفید طبقه‌بندی می‌شوند عبارتند از: ایجاد پیوند با کیفیت و نوشتن محتوا (برای انسان و نه برای موتورهای جستجو).

Site Catalyst

سایت کاتالیست که قبلاً با نام Omniture شناخته می‌شد، ابزاری تحلیلی است که از سال 2009 بخشی از پلتفرم Adobe بوده است. این به بازاریابان امکان اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از چندین کانال بازاریابی را می‌دهد.

Soft Bounce

Soft Bounce اصطلاحی است که در بازاریابی از طریق ایمیل برای اطلاع دادن به فرستنده که ایمیل وی به گیرنده‌(های) تحویل داده شده است، استفاده می‌شود اما به راحتی برگشت داده می‌شود.

Special piece

اطلاعاتی است که Google از یک وبسایت می‌گیرد و مستقیماً در نتایج جستجو قرار می‌دهد تا پاسخ سریع به سوالات رایج (مانند چه کسی …… است یا او چند سال دارد).

Selection

انتخاب در بازاریابی از طریق پست الکترونیکی، زمانی که گیرنده ایمیل صریحاً از دریافت آن رضایت داشته باشد، استفاده می‌شود. در استرالیا و اروپا دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای برای نحوه انجام این کار وجود دارد.

Show page

هر بار که کاربر از یک صفحه وب بازدید می‌کند.

SERP

صفحه نتایج موتور جستجو؛ لیستی از نتایج جستجو است که پس از ارسال درخواست جستجو به کاربر بازگردانده می‌شود.

Sitemap

نقشه سایت

طرح کلی صفحات تشکیل دهنده یک وبسایت است. مانند فهرست مطالب کتاب، نقشه سایت باعث می‌شود تا عنکبوت موتور جستجو بتواند صفحات وبسایت شما را راحت‌تر ببیند، خزیده و آنها را فهرست کند.

Slug

بخشی از URL که بعد از .com.au می‌آید و نشان دهنده یک صفحه یا پست خاص در وبسایت است. به عنوان مثال: livingonline.com.au/blog – “وبلاگ” است.

SMM

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی؛ تکنیک‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با افزایش نام تجاری و گسترش مشتری برای جلب بازدید کنندگان به کسب‌وکارها کمک می‌کند. این امر می‌تواند با حضور در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوای قابل اشتراک، تشویق بازخورد مشتری و تبلیغات برای مخاطبان خاص انجام شود.

SSL

یک پروتکل برای فعال کردن ارتباطات رمزگذاری شده و تأیید شده در سراسر اینترنت. HTTPS ،HTTP (پروتکل انتقال HyperText) به علاوه SSL است.

Structural part

برنامه‌های افزودنی تبلیغات Google Ads است که می‌توانید به تبلیغات جستجوی پولی خود اضافه کنید که جنبه‌های خاصی از محصولات و خدمات شما را برجسته می‌کند.


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (T)


TOFU (Top of the Funnel)

در بازاریابی، TOFU مخفف اولین مرحله از قیف خرید است. در این مرحله که به آن نقطه آگاهی نیز گفته می‌شود، مخاطبان هدف شما معمولاً گسترده هستند و چالش‌هایی دارند که می‌توانید از طریق مطالب مفیدی مانند راهنماها یا بهترین روش‌ها به آنها کمک کنید تا آنها را حل کنند. ارتباط پیام شما با محصول یا خدماتی که می‌فروشید بسیار کم است.

Troll

عامیانه برای کاربرانی که نظرات ناراحت کننده‌ای را در جامعه آنلاین با هدف تحریک خوانندگان ارسال می‌کنند، می‌گویند.

Tracking Code

اسکریپتی که اطلاعات را به ابزار جمع‌آوری اطلاعات مانند Google Analytics و Google Ads منتقل می‌کند تا بتوانند اطلاعات بازدیدکنندگانی را که یک سایت را مشاهده می‌کنند ردیابی کنند.

Title

عنوان در نوار برگه یک مرورگر وب نمایش داده می‌شود و به عنوان عنوان قابل کلیک در موتورهای جستجو، برچسب عنوان موضوع خاص یک صفحه وب را توصیف می‌کند.


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (U)


URL (Uniform Resource Locator)

URLها همان چیزی است که ما در نوار آدرس مرورگر خود استفاده می‌کنیم تا به مرورگر خود بگوییم که اطلاعات مورد نظر خود را از کجا بدست آوریم. URLها معمولاً به صورت پروتکل‌های HTTP یا HTTPS ظاهر می‌شوند، به عنوان مثال https://www.keysun-co.com

utm_id

یک کد کمپین طبقه‌بندی است که برای Google Analytics استفاده می‌شود. طبقه‌بندی‌ها کار بازاریابان را آسان‌تر می‌کند، زیرا آنها را قادر می‌سازد URL کمپین خود را در سیستم عامل‌های تجزیه و تحلیل خود ردیابی کنند.

UTM Parameters

پارامترهای UTM به سادگی برچسب‌هایی هستند که شما به یک URL اضافه می‌کنید. وقتی کسی روی یک URL با پارامترهای UTM کلیک می‌کند، این برچسب‌ها برای پیگیری به Google Analytics شما ارسال می‌شوند. متداول‌ترین پارامترها عبارتند از: منبع، کمپین، محتوا. با این حال، پارامترها همه کاره هستند و می‌توانند با توجه به آنچه می‌خواهید پیگیری کنید، سفارشی شوند.

UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر)

محتوایی مانند پست‌ها، وبلاگ‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی که توسط کاربران در مورد یک برند یا محصول ایجاد می‌شود و توسط خود مشاغل ایجاد نمی‌شود. این محتوا در دسترس عموم کاربران دیگر است. همچنین به عنوان رسانه تولید شده توسط مصرف کننده (CGM) شناخته می‌شود.

UX (تجربه کاربری)

به نحوه تعامل کاربر با وبسایت اشاره دارد. UX ردیابی و بررسی می‌شود تا از آزمایشات مختلف صفحه آرایی، CTA، رنگ، محتوا و غیره مطلع شود تا نرخ تبدیل بهتر شود.


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (V)


Viral Content

محتوای ویروسی محتوایی است که سریعاً محبوب می‌شود. معمولاً به این دلیل که بازدیدکنندگان بلافاصله بعد از دیدن محتوا آن را با دوستان به اشتراک میگذارند.

Voice Search

جستجوی صوتی یک فناوری محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از یک دستور صوتی در وب، وبسایت یا برنامه جستجو کنند.

Vertical search engine

موتور جستجویی که محتوای تخصصی مربوط به مکان، موضوع یا صنعت را برای کسب و کار (B2B) فهرست‌بندی می‌کند. موتورهای جستجوی عمودی به جای برگرداندن هزاران پیوند از یک عبارت جستجو، نتایج مرتبط‌تری را به کاربر می‌رسانند.

VR (واقعیت مجازی)

یک محیط مصنوعی رایانه‌ای تولید شده است که برای شبیه‌سازی حضور کامل فرد در محیطی که احساس واقعی بودن دارد و به حرکات واقعی پاسخ می‌دهد، طراحی شده است. فناوری VR معمولاً از هدست استفاده می‌کند تا کاربر بتواند در دنیای مصنوعی به اطراف خود نگاه کند.


واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (W)


Web Directories

فهرستی كه به ساير وبسايت‌ها پيوند دارد و معمولاً آنها را بر اساس گروه‌ها سازماندهی می‌كند.

وبلاگ یا “weB LOG”

یک مجله در یک وبسایت است که معمولاً روی یک موضوع خاص / سبک زندگی متمرکز است و به طور مرتب به روز می‌شود.

WireFrame

ابزاری برای طراحی که نقطه شروع بصری اطلاعات کلیدی موجود در هر صفحه وبسایت را نشان می‌دهد. فریم‌های بی‌سیم معمولاً حاوی عناصری مانند سرصفحه، پاورقی، پیمایش، مناطق محتوا، تصاویر محل نگهدارنده و همچنین برچسب‌گذاری عنوان‌ها و پیوندها هستند.

Web Crawler / Spider / Bot

برنامه‌ای که به صورت خودکار اینترنت را مرور می‌کند. موتورهای جستجو از “خزنده‌ها” برای نمایه‌سازی صفحات وب استفاده می‌کنند.

منابع:

Nonprofitssource

Accutics

نوشتهٔ پیشین
استراتژی‌های منابع انسانی در کانون ارزیابی و توسعه مدیران
نوشتهٔ بعدی
تبیین شاخص شایستگی‌های شغل براساس شاخص‌ های بنیادین روان و شخصیت
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست