[vc_row type=”container”][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”container”][vc_column][vc_column_text]در ادامه مقاله قبل « شرط if و پیدا کردن بزرگترین عدد بین دو عدد در زبان برنامه نویسی پایتون » www.keysun-co.com که در آن بین دو عدد بزرگترین عدد را چاپ کردیم اکنون قصد داریم بین سه عدد و یا تعداد بیشتری بزرگترین عدد را چاپ کنیم.

برای اینکه برای هر تعداد ورودی کد را بارها و بارها تکرار نکنیم از توابع استفاده میکنیم، تابع در واقع ماشینی است که ورودی مشخصی را دریافت کرده و پس از انجام عملیات خاصی خروجی های مشخصی را چاپ می کند.

برای مثال قصد داریم تابعی بنویسیم که بزرگترین عدد را بین 4 عدد ورودی پیدا کند.

برای تعریف تابع از کلمه def استفاده می کنیم و سپس نام تابع را اضافه کرده و داخل پرانتز ورودی ها را وارد میکنیم علامت : را می گذاریم. با زدن کلمه enter در سطر بعد نشانگر موس یک tab جلو می آید و باقی عبارت تابع در بدنه تابع قرار می گیرد. سپس عملیات تابع را وارد میکنیم که برای پیدا کردن بزرگترین عدد بین چهار عدد لازم است شرط if را اضافه کنیم، برای خروجی گرفتن در توابع از کلمه return استفاده میکنیم. به این ترتیب بدنه کد آماده است و میتوانیم در همین کد از آن استفاده کنیم.

در این تابع ابتدا دو عدد اول را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس در مرحله بعد دو عدد دوم را با هم مقایسه کرده و در مرحله آخر دو پاسخ را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. برای انجام تمامی این مقایسه ها تابع تعریف شده را فراخوانی کرده و نیازی به نوشتن چندین باره شرط نیست.

در انتها نیز برای چاپ نتیجه از جمله print استفاده میکنیم.

سپس کد را اجرا میکنیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید