هوش تجاری با Power Pivot

نرم افزار یا افزونه (Add-in) اکسلی به نام Power Pivot یکی ابزار نستا جدید برای تحلیل های کسب و کار و هوش تجاری است.که از نسخه 2010 در اکسل قابل استفاده و راه اندازی می باشد. در حقیقت Power Pivot یک نمونه کوچک شده از سرویس تحلیل تجاری مایکروسافت می باشد.که بطور مستقیم بر روی اکسل پیاده سازی گردیده است. PowerPivot یک ابزار قوی جهت فراخوانی اطلاعات و ساخت دیتا مدل و پالایش اولیه اطلاعات است. در حقیقت از این ابزار می‌توان میان جداول متفاوت رابطه ایجاد نمود و از تکرار اضافی اطلاعات جلوگیری نمود. PowerPivot به‌عنوان یک افزونه در اکسل ۲۰۱۰ معرفی شد و در بعضی نسخه‌های اکسل ۲۰۱۳ به‌صورت ضمنی موجود می‌باشد.

این قابلیت کمک می کند تا کاربر بتواند یک مدل ROLAP ساخته و یا کمک Pivot Table مدل ایجاد شده را مرور و بررسی کند و اکسل را به یک ابزار هوش تجاری سلف سرویس تبدیل می کند که دارای زبان حرفه ای برای پرس و جو روی داده ها و محاسبات پیشرفته می باشد.

افزونه Power Pivot از زبان DAX یا همان (Data Analysis Expression) استفاده می کند. این زبان به کاربران کمک می کند بر روی میلیون ها سطر از داده ها سنجه های مورد نظر خود را اندازه گیری کرده و مقدار دهی کنند. در پشت پرده DAX به Query های تراکنشی تبدیل می شود.

از آنجایی که افزونه Power Pivto یک ابزار In Memory محسوب می شود نیازمند تکنولوژی و مکانیزم های پیشرفته فشرده سازی و نگهداری اطلاعات است و دیتا مدل های بزرگ تر نمی توانند روی اکسل 32 بیتی بارگذاری و استفاده شوند.

چرا باید افزونه Power Pivot را فعال کرده و استفاده کنیم؟

  1. امکان خواندن و بارگذاری منابع داده ای تا سقف 2 میلیارد رکورد
  2. امکان ایجاد رابطه های یک به چند بین یک یا چند منبع داده ای
  3. تعریف و استفاده از KPI ها
  4. مدل In Memory برای سرعت بالا در هنگام استفاده
  5. ساخت داشبورد های هوش تجاری در اکسل
نوشتهٔ پیشین
رابطه هوش تجاری و هوش مصنوعی
نوشتهٔ بعدی
بیگ دیتا، الگوریتم ها و آینده صنعت تبلیغات

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آخرین مطالب


گوگل با معرفی مدل جدید زبان بزرگ خود (LLM)، Gemini…
گوگل بارد Bard یک چت بات، انقلابی برای هوش مصنوعی…
چگونه یک متخصص BI تبدیل؟ این یک مسیر خطی نیست،…
برنامه Microsoft Power BI خود را به عنوان یک ابزار…
Api‌های POWER BI REST (رابط‎‌های برنامه نویسی برنامه) یک مجموعه…
فهرست